2019: To lastebilmesser på fire uker

Hvordan skal dette gå da?

Bjørn Magnussen og Transportmessa i 2019 har vært planlagt siden 2015.
Bjørn Magnussen og Transportmessa i 2019 har vært planlagt siden 2015. Foto: Haakon Førde, arkiv
Publisert Oppdatert

Den klassiske Transportmessa på Gardermoen (som startet sitt liv på Biri, og dessuten har vært utro på Hellerudsletta), har lenge vært spikret til kalenderen på den siste helgen i august 2019.

For noen uker tilbake ble det imidlertid kjent at koalisjonen Norges Varemesse, NLF, NHO Logistikk og transport, Logistikkforeningen, Norske Havner og påbyggergruppen i Norsk Industri skal arrangere konferanse og messe siste helgen i september.

Man trenger ikke være rakettforsker for å spekulere i om dette kanskje blir litt mye for en liten norsk lastebil og leverandørbransje.

Bjørn Magnussen er «far» til og arrangør av Transportmessa, og har tatt kontakt for å kommentere situasjonen. (* Se ytterligere rolleavklaring under saken).

- Blir ikke dette a little too much mess, Bjørn?

- Aner egentlig ikke. Vår messe ble offentliggjort høsten 2015. Tror alle sa "jøss" da NLF kunngjorde sin helt nye "konferanse-transportmesse" nylig. Men for å sitere mailboksen min: «Tullete! Idioti! NLF-ledelsen burde om ikke annet vite at bransjen verken har tid eller økonomi til å stille ut på to messer 25 dager fra hverandre».

- Størst først, heter det gjerne?

- Ja, men vi har faktisk arrangert 50 prosent flere transportmesser enn Lillestrøm, siden de startet opp med NLF i 1998. Og så har vi kvalitet og kvantitet… Vi kjører messe som vi har planlagt siden 2015, og folk gleder seg - gleder seg skikkelig kan jeg røpe!

- Men likevel, hva velger utstillere og publikum?

- Det får vi jo se. Jeg kan telle på hende hvor mange bedrifter utenom de to-tre toneangivende lastebilimportørene som har råd til to messer. Og jeg tviler sterkt på om publikum gidder to messer så tett på hverandre.

For egen del har vi allerede et tresifret antall utstillere til 2019. Og planene ligger klare for messe på Gardermoen i 2021 og annet hvert år fremover.

- Hva byr Gardermoen på som Lillestrøm ikke har?

- Folk vet hva de får på Gardermoen. Så får vi se om de over 100 seminarer som Lillestrøm hevder å skulle arrangere, er like populære blant sjåfører og lastebileiere.

Gardermo-messa er seminarfritt område! Poenget er at det er umulig å rekke begge deler, så mye det er å se på av transportmateriell på Gardermoen. Vi kjører dessuten på med sosialt samvær, bransjens egen julekveld dette her.

- Du nevner påbyggerforeningen spesifikt?

- Konkrete påmeldinger til Gardermoen, mange med svært oppgitte kommentarer om deres egen forening som ennå ikke har oppdaget deres egen rimelige folkemesse, kan tyde på at forening er noe i utakt med sine medlemmer. Vi på vår side verken inviterer - eller forskjellsbehandler - deres medlemmer eller andre. Gardermoen betyr likhet for alle, stor som liten utstiller.

- Blir det med andre ord messekrig?

- Spør bransjen! Vi lager transportmesser på bransjens premisser og er skikkelig stolte av det. Se bare miljøet vi har skapt, ikke minst med konvoi på E6 opp til messa og grustaket til Øynebråten-brødrene fredag kveld.

- Likevel, kan en av dere måtte innstille?

- Vi kjører Gardermoen, så får vi se hva den nye "seminar-transport-messa" gjør. Sagt på en annen måte , UTSTILLERNE, og kun de, bestemmer dette. For Ingen kan åpne noen messe uten utstillerne, så enkelt er det.

Gardermoen er ikke størst, men gjør desidert minst vondt i lommeboka til utstillerne og byr på best transportmiljø.

- Volvo og Scania?

- For å si det sånn; vi garanterer nok Volvo og Scania til at publikum blir våte i øya.

* Tungt-redaksjonen gjør leserne oppmerksom på at Magnussen også er engasjert av Fagmedia AS som annonsesjef i TransportMagasinet. Messa og magasinet har gjennom årene dessuten hatt tette koblinger, men messa er per i dag Magnussens eget og uavhengige prosjekt.