23948sdkhjf

- TRANSPORTmessa er kommet for å bli

Bjørn Magnussen har sin vane tro vært høyt og lavt i forkant av TRANSPORTmessa på Gardermoen. Det er i år femte gang Bjørn er messegeneral og nå tror han at konseptet har �?satt seg�?.

I tre dager, fra 11. til 13. juni samles den veibaserte transportindustrien her til lands på Gardermoen, ikke langt fra hovedflyplassen. - Vi har et konsept som bransjen har sagt at de vil ha. De som stiller ut i år, så at konseptet i fjor var bra - på tross av at vi hadde et marked preget av kjøpestopp. I år har markedet begynt å løsne igjen. Jeg tror det nå er akkurat riktig tidspunkt for folk å ta butikken ut på gata igjen, sier Bjørn Magnussen.

I forhold til i fjor er messa flyttet én måned frem, fra kjølige mai til mer værvennlige juni - uten at det er noen garanti for kjempevær. Flyttingen skjedde etter ønske fra utstillerne. - I fjor valgte vi å kombinere TRANSPORTmessa med Vei & Anlegg på Hellerudsletta og på denne måten kunne vi "slå to fluer i en smekk". Nå ville utstillerne ha det i juni og på vår messe er det utstillerne som bestemmer, forklarer Magnussen. - Utstillerne skal ha en eierfølelse i forhold til messekonseptet. Derfor har vi også 10 utstillere i messestyret.

- Er det flere utstillere i år enn i fjor?

- Det tenkte jeg å ha, men underveis fikk jeg så mange tilbakemeldinger fra utstillere som ba oss om å begrense tallet til 150, for at vi skulle få større fokus på disse. Når det er sagt må jeg også si at når vi åpner for påmelding neste år, blir det førstemann til mølla. Det er ikke slik at de 150 som stiller ut i år har førsterang neste gang.

Har slått an

Bjørn Magnussen forteller om mange fine tilbakemeldinger etter fjorårets arrangement, som på tross av relativt kjølig vær, ble en suksess. - Det virker som om arrangementsformen har slått an i bransjen. Det er flere vi dessverre har måttet takke nei til, aktører som vi syntes kanskje var litt på siden av vår bransje. For oss er det viktig at vi ikke skal vanne ut konseptet.

Det kreves mye arbeid og lange forberedelser å arrangere en messe av denne størrelsen. Bjørn Magnussen har ikke helt oversikt over hvor mange frivillige og innleide som i år bidrar til logistikken rundt messa, men han konstaterer at alt rundt arrangementet er forbedret siden i fjor. Serveringen foregår i et stort sirkustelt.

Bernys aller største sirkustelt er leid inn til countryfestivalen, Truckers Music Festival, som er et kveldsarrangement fredag og lørdag. Til sammen åtte countryband spiller og det er satt opp gratis shuttlebusser mellom festival/trailercamp og hotellene på østsiden av flyplassen. - Bussen tar to minutter og bringer deg gratis enten til messa eller til Truckers Music Festival eller til Trailer Café med blant annet 20 dusjer, forklarer Bjørn Magnussen, som ikke legger skjul på at countrymusikk er noe som ligger hans hjerte nært. - Det blir to ganger seks timer med non stop countrymusikk av høyeste klasse og godt med sitteplasser inne i teltet. Det blir som en Oktober-fest, sier Bjørn, som understreker at all alkoholservering foregår i lovlige former. - Det har vært viktig å understreke og er noe av det jeg er stolt over at vi har fått til.

En livstil

Hvor mange arbeidstimer Bjørn Magnussen har lagt ned på TRANSPORTmessa har han ikke oversikt over, men det er mange. - Det blir ikke bare en jobb, men en livsstil. Dette blir min femte messe. De tre første arrangerte vi på Biri, men det vokste vi ut av, slår Bjørn fast.

-Hvorfor går dere fra fire til tre dagers arrangement?

- Utelukkende etter utstillerønsker. Vi får se om det blir tre dager også til neste år. Jeg tror folk vil ønske seg fire dager igjen.

-Hvor mange besøkende regner du med?

- I fjor kom det 10.600. Skal vi tro på alle rykter kommer det mange flere, men vi er ikke så opptatt av antallet. Da er det viktigere at de som kommer har noe på messa å gjøre. Det har vært en rød tråd for oss fra dag én, sier Bjørn Magnussen.

- Hvordan ser utstillerne på TRANSPORTmessa?

- I begynnelsen valgte nok folk oss fordi vi var et rimelig alternativ til andre messer. Det er snudd slik at det er dette de vil ha - uansett. Mitt ærlige synspunkt er at de ikke vil ha noe annet. De vil ha sitt eget Gardermoen også i framtida. Utstillerne skal ha følelsen av at de "eier" dette arrangementet, så får vi som arrangerer legge til rette som best vi kan, sier Bjørn Magnussen, som også gleder seg over at messekonseptet nå er eksportert til Danmark.

Der står kollegatidsskriftet til TransportMagasinet, Lastbil Magasinet, bak sin egen transportmesse. - De har fått dette konseptet under to forutsetninger: Alt til lave priser og at det alltid er utstillere representert i arrangementskomiteen. Danskene bruker samme logo som oss og vi er faktisk litt stolte over at vi i lille Norge har greid å eksportere dette til - i transportsammenheng - store Danmark.

Bildet: Messegeneral Bjørn Magnussen ser tilsynelatende avslappet ut, men det har vært mye arbeid med årets transportmesse på Gardermoen. Det er mange baller som skal hentes ned og problemer som skal løses.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062