23948sdkhjf

Trend på IAA: Hydrogenlastebiler?

Hydrogen som drivstoff i brenselceller har ligget litt på sidelinjen noen år. Nå ser det ut til å ta seg opp igjen - som med kjappe Hyundaien her.

FRA IAA 2018:

Akkurat nå aner det meg at vi kan få en renessanse for hydrogen.

Går vi 7-8 år tilbake, var det hydrogen "som gjaldt". Rene batterielektriske biler ble regnet som så primitivt at verken Mercedes eller Toyota tok dem på alvor.

Akkurat det måtte de bite i seg, for de siste årene - og spesielt sett fra Norge - har batterielektriske blitt den nye vinen.

Men så har vi såkalt "god underliggende drift" som alle bedriftsledere snakker om når resultatene på bunnlinjen bare er så som så.

Og nettopp prinsippet brenselcelle med hydrogen har såpass mange store fordeler når alle brikkene faller på plass, at da vil det være utrolig usmart å ikke være der med en fungerende modell. Så noe har skjedd i det skjulte.

I går kunne vi se litt av hva Mercedes gjør med brenselcelle på Sprinter, fra før vet vi jo om varianter som Toyotas amerikanske prosjekt LINK HER. Og i ettermiddag får vi altså se denne ganske tøffe Hyundaien.

Som i følge kilder skal være klar for det europeiske markedet spesifikt allerede i 2019. Hører vi Asko rope?

Men følg med, kanskje finner vi flere hydrogenbiler i dag :) Ta også en titt på linkene under, hydrogen er ikke nytt, bare smartest. Kanskje.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094