23948sdkhjf

Trippelgaselle på oljekjøring

Man behøver ikke se svart på det om man har olje på tanken.

Et par korte fjordarmer nordvest for Ålesund, i 6264 Tennfjord, finner Arild Blindheim. Han er det ene av de to gründerne av Blista Transport AS, sammen med Sindre Standal. Den humørfylte 37-åringen Blindheim har kapret rollen som daglig leder og majoritetseier, men bedyrer at det kjekkeste fortsatt er å sitte bak rattet.

- Dette kontorlivet kan man ha for meg, humrer han. Men når staben består av 9 sjåfører og 10 ansatte, må det jo litt papirarbeid til. Fakturering, planlegging, kundemøter…

- Firmaadressen antyder hjemmekontor?

- Stemmer det. Den 10. ende ansatte er min kone. Hun tar seg av regnskapet.

Suksessfaktoren?

Blista Transport er akkurat en sånn historie man like å høre om. Det begynte med en bil, to karer og fire tomme hender. I dag er det masse fete biler, solid økonomi og rangering som gasellebedrift i Dagens Næringsliv tre år på rad.

- Hvor i all verden fant dere denne gullåren?

- Før vi etablerte oss i 2008 hadde jeg allerede jobbet i Bunker Oil noen år. Jeg hadde vist tydelig interesse for kjøring og bildrift. Akkurat da sto bedriften på randen til betydelig ekspansjon, og trengte en partner til å drive transport. Så jeg ble oppfordret til å etablere eget selskap.

Blindheim understreker at han og kompanjong Sindre Standal var en duo fra starten av, og med hver sine roller. For sin egendel måtte han ha stand-in som daglig leder de første årene, til nødvendige papirer på økonomi og ledelse var på plass.

- Og Sindre er «skrumannen» av oss to. Han er den som løser ting når det er tekniske spørsmål.

Gutta startet med en bil de skulle kjøre på skift, og tenkte de kanskje skulle leie seg ut som sjåfører ved siden av. Men det tok ikke langt tid før det tok av

For de som husker så langt tilbake høres dette imponerende ut. For om verden så lys og lekker ut i 2008, var 2009 selve kriseåret i moderne norsk tid, ikke minst innen transport.

- For oss gikk det likevel jevnt oppover da, helt uavhengig av resten av økonomien i Norge, akkurat som det har gjort for Bunker Oil. Eieren satser på områder andre legger ned, og har tydeligvis truffet en nerve.

Blindheim har i det hele tatt mye godt å si om sin gamle arbeidsgiver – og nå oppdragsgiver som han er ganske avhengig av. I øyeblikket driver Bunker Oil omtrent fra Bergen til Båtsfjord, men med hovedvekt på Ålesund og Tromsø. I 2008 bikket de 1 milliard i omsetning, i år passerer de antagelig 4 milliarder.

- Det er utrolig artig å få være med på en sånn vekst, spesielt når man kan drive med fornuftige marginer. Hos Bunker Oil er det veldig kort beslutningsvei når vi kommer med forslag, og det er nok en del av suksessfaktoren.

- Men dere er også veldig avhengige?

- Ja, og det er en del av gamet, det vet vi. Vi eier alt selv, men vi trives med rollefordelingen. Vårt motto er å levere så god kvalitet at de ikke vil finne på å velge noen andre enn oss.

Blista Transport kjører likevel andre oppdrag også, blant annet i fem år nå for Naturgass Møre. Her går det mye i Nox, 40 % urea, til supplybåter og industri. Det er likevel for Bunker Oil at veksten kommer, mener Blindheim. Han tenker ikke minst på sin nyetablering i Tromsø. Dessuten kjøring til ferjene i Fjord 1, som har betydd store investeringer i nødvendig nytt utstyr i år.

Bilglad bileier

Man skal ikke ha pratet mye bil med Blindheim før bedriftseieren fader ut og sjåføren i ham overtar. Riktignok står han ikke så skolerett for Scania som bilparken skulle tilsi, men begrunner det med fornuft.

- Vi har prøvd flere merker, men det skader ikke å gi sjåførene det de vil ha. Og dette handler like mye om at Scanias verksted på Digerneset ligger helt genialt til for oss, samtidig som de yter topp service 24/7. For vi kan ganske enkelt ikke ha biler som ikke produserer.

- Mange sverger til eget verksted?

- Nei. Det er for kostbart, vi er for små til det. Vår kjernevirksomhet er ikke å skru. Vi skal tjene pengene på å holde bilene mest mulig effektive på veien

Blista er samtidig blant dem som kjører biler og utstyr ganske langt før de byttes inn. De går fem seks år og rundt 700.000 km. Med et digert glis bedyrer han at et faktisk står i grillen hvor langt disse bilen skal kjøres. - Legg til tre nuller etter, så vet du etter hvilken kilometerstand det begynner å skje for mye.

Tankene skal på sin side gjerne ha en levetid på tre chassis. – Men vi måtte selge den forrige 620en med Eurotank som var gått 700.000 uten et feilslag. Problemet var Euro 6. Tanken ble umulig å flytte over da det nye eksosanlegget tar for mye plass.

Påbygg på bilene er det Stiholt som besørger – og innredning skjer helst hos Buur. Hos Carl Johan Buur, bemerkes det. For det finnes flere Buur.

Blindheim er dessuten særdeles fornøyd med VBG sin automatkobling MFC på de to bilene som går med henger.

- Jeg mener vi hadde den første MFC-bilen som kom til Norge, og jeg har ikke angret et sekund. Systemet er kanskje noe dyrere, men det er utrolig stabilt, og utrolig raskt og komfortabelt å jobbe med

- Er det sant at du slipper å gå ut av bilen?

- Ja, du må riktignok ut å plukke vekk klossene, da, flirer han. Men du skal se ansiktene på andre sjåfører når de oppdager at vi bare rygger til, og så kjører igjen. Det er steikje kjapt og utrolig effektivt. Verd pengene!

- Dere mangler ikke lys heller?

- Nei, og der har vi jo hatt noen diskusjoner med biltilsynet. Men dette handler om sikkerhet, med sånn kjøring vi har, som ofte er på de mest avsidesliggende plasser.

At vegmyndigheten og Blista har god dialog er det likevel ikke tvil om. Da det skulle arrangeres kurs for kontrollører i ADR nylig, var det nettopp Blista som ble spurt om å stille med en av de nye bilene for å demonstrere hvordan alt skal være.

- Sånt er jo trivelig. Det eneste jeg satt som betingelse var at vi ikke fikk manglelapp på lys. Og da sendte jeg den med mest lys på.

Sjåfører unger og kjerringer

Likevel blir dagene lange når man er transportgründer med vekstbedrift. Blindheim er opptatt av å finne balansen mellom sunn drift og vekst.

- Vi må på den ene siden følge med på utviklingen hos Bunker Oil, men vi kan heller ikke vokse fortere enn vi tåler. Vi skal skaffe materiell og sjåfører til å kjøre det, også, og holde dette i jevn drift. Bemanner du for oppdragstoppene, tåler du bølgedalene dårlig.

- I jobbannonsene krever dere minimum fem års sjåførerfaring?

- Ja, og der er jeg kanskje ikke helt enig lenger. En av våre yngste på 23 år seiler jo opp som en av de dyktigste allerede, ikke minst på økonomisk kjøring. På den annen side vet man jo man at de unge fort skal ha unger og permisjon og …

Men Blindheim er neppe noen dårlig sjef i så måte. Han har selv nettopp fått tredjemann, og vet hva det betyr å være moderne far.

Denne historien kunne du først lese i sin helhet i en tidligere utgave av TransportMagasinet. Du finner et godt tilbud på abonnement her.

Bunker Oil AS

Er en liten historie i seg selv, om et familieselskap gjennom generasjoner, men som plutselig har funnet nøkkelen til eventyrlig vekst ved dagens eneeier Jan Magnus Kleven. Selskapet spesialiserer seg på tjenester de andre store selskapene har forlatt, og levere drivstoff og smøremidler direkte og gjennom automatstasjoner langs det meste av kysten fra Hordaland til Finnmark. De siste årene har selskapet vaket mellom 3,5 og 4,0 milliarder kroner i omsetning. Blista Transport er fremhevet som en «samarbeidspartner» til Bunker Oil AS, sammen med Øytank og Vesttank, Kanebog Transport, Trønder Oil, Brødrene Tennebø, Lorentz Storesund & Sønner, He Seglem.

Blista Transport AS

Transportselskapet ble etablert av Arild Blindheim og Sindre Standal med en bil i 2008. Veksten har vært kraftig og utviklingen god. I tre år på rad fra 2012 til 2014 ble de kåret til såkalt gasellebedrift av Dagens Næringsliv. I 2015 omsatte selskapet for drøyt 12 millioner, og har de siste årene levert pene 6,5-7,5 prosent resultat før skatt.

Hovedoppdragsgiver har fra starten av vært Bunker Oil (se egen rammsak), som i samme periode også har hatt en voldsom vekst. De siste fem årene har de også kjørt for Naturgass Møre. Allerede for 2016 ventes igjen betydelig omsetningsvekst, grunnet leveringsoppdrag til ferjene til Fjord 1. I dag har selskapet 6 biler og 10 ansatte, hvorav 9 sjåfører. I tillegg er det nylig opprettet eget selskap i Tromsø, Blistra Tansport Nord AS, som er tiltenkt å gå med tre biler.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078