Trivelige Tretten og "Lastebilenes dag"

Bruksbilutstilling, 24 "one night stands", veteranlastebiler, smilende publikum og dropping av bil. Det kan bli hygge av slikt.

Dedikerte publikummere og bransjefolk gjorde lørdagen til en trivelig dag på Tretten. Foto: Svein-Ove Arnesen
Dedikerte publikummere og bransjefolk gjorde lørdagen til en trivelig dag på Tretten. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Denne helgen sto i lastebilens stjernetegn i Gudbrandsdalen. Og selv om det neppe finnes nøyaktige tall på hvor mange som dukket opp i løpet av publikumsdagen lørdag, kan vi med sikkerhet si at det var stjerner i øynene på de fleste som var på plassen.

Les også: Ønsker velkommen til Lastebilens dager

Været klaffet, utstillingen klaffet og det var godt med bransjefolk på messen gjennom hele dagen. Det fortjener de. Lastebilenes dag er nemlig tuftet på dugnad hele veien og et knippe ildsjeler har brukt mange timer på å lage et sosialt og trivelig treff.

Jonny Ruud fra Gausdal er administrerende plassjef på dugnad og har stått på de siste dagene for å få alt på plass. Det var ikke mange utstillere som rakk å lure på hvor de skulle rigge seg opp, før han var på plass og ordnet opp. - Det er gøy at det kommer så mange mennesker når vi først har lagt så mye jobb i dette, smiler han. Foto: Svein-Ove Arnesen
Jonny Ruud fra Gausdal er administrerende plassjef på dugnad og har stått på de siste dagene for å få alt på plass. Det var ikke mange utstillere som rakk å lure på hvor de skulle rigge seg opp, før han var på plass og ordnet opp. - Det er gøy at det kommer så mange mennesker når vi først har lagt så mye jobb i dette, smiler han. Foto: Svein-Ove Arnesen

Det er tredje gangen Gausdal og Nord-Gudbrandsdal Lastebileierforening har slått seg sammen om dette treffet. - Vi har lært litt hver gang, og føler at det nå sitter godt, forteller administrerende plassjef, Jonny Ruud. Selv har han hatt mange timer her de siste dagene for å gjøre alt i stand til de hundrevis av publikummerne og de 24 utstillerne som hadde funnet veien til Stavsplassen på Tretten.

Pelle Eriksen fra Dombås bilberging droppet en bil fra 23 meters høyde. - Ikke en dag er lik i bilberging, sa han etterpå. Vi undres hvordan han fylte ut denne skademeldingen. Fra spøk til alvor: Det var ikke mye igjen av bilen etter landingen som tilsvarer et krasj i omtrent 80 kilometer i timen. En lett felg ble lagt usikret i bagasjerommet før droppet. Den ødela to av setene. Foto: Svein-Ove Arnesen
Pelle Eriksen fra Dombås bilberging droppet en bil fra 23 meters høyde. - Ikke en dag er lik i bilberging, sa han etterpå. Vi undres hvordan han fylte ut denne skademeldingen. Fra spøk til alvor: Det var ikke mye igjen av bilen etter landingen som tilsvarer et krasj i omtrent 80 kilometer i timen. En lett felg ble lagt usikret i bagasjerommet før droppet. Den ødela to av setene. Foto: Svein-Ove Arnesen
Kommende uke er det «Åpent Østlandsmesterskap» for lærlinger på Østlandet. På treffet traff vi Per Steinar Brendløkken og Karen Johanne Olstad Aspelund foran opplæringskontoret sin populære kjøresimulator.Foto: Svein-Ove Arnesen
Kommende uke er det «Åpent Østlandsmesterskap» for lærlinger på Østlandet. På treffet traff vi Per Steinar Brendløkken og Karen Johanne Olstad Aspelund foran opplæringskontoret sin populære kjøresimulator.Foto: Svein-Ove Arnesen
Transport&Logistikk Forbundet var som vanlig på plass der det skjer. Svein Furøy forteller at de legger mye ressurser i å være synlig og vise at de er til stede. Sammen med Gunnar Nordvik informerte han om viktigheten av å være organisert. Gutta kom fra Hønefoss og skulle senere videre mot Østfold. Foto: Svein-Ove Arnesen
Transport&Logistikk Forbundet var som vanlig på plass der det skjer. Svein Furøy forteller at de legger mye ressurser i å være synlig og vise at de er til stede. Sammen med Gunnar Nordvik informerte han om viktigheten av å være organisert. Gutta kom fra Hønefoss og skulle senere videre mot Østfold. Foto: Svein-Ove Arnesen

La oss dermed også presisere de 24 one night stands som ingressen noe diffust henviste til. Det siktes naturligvis til det faktum at de fleste utstillerne kom med teltene sine på fredag, rigget sine messestands som sto over natten til lørdag for deretter bli rigget ned igjen.

Her har vi Trond Ryslett foran sin flotte Scania 110. Historien om hvordan han fant bilen sin igjen etter 35 år, skal vi ta ved en senere anledning. Nå nøyer vi oss med en kort skrønehistorie han fortalte om en kar for noen tiår siden som så gjerne ville ha elglys. Han kjørte visstnok for Sties på England og det var jo ikke så forferdelig mye elg å møte på den kjøringen. Sjefen sa derfor: - Du trenger jo ikke elglys. Har du noen gang sett en elg på de veiene?
- Nei, jeg har jo ikke elglys, svarte sjåføren…. Foto: Svein-Ove Arnesen
Her har vi Trond Ryslett foran sin flotte Scania 110. Historien om hvordan han fant bilen sin igjen etter 35 år, skal vi ta ved en senere anledning. Nå nøyer vi oss med en kort skrønehistorie han fortalte om en kar for noen tiår siden som så gjerne ville ha elglys. Han kjørte visstnok for Sties på England og det var jo ikke så forferdelig mye elg å møte på den kjøringen. Sjefen sa derfor: - Du trenger jo ikke elglys. Har du noen gang sett en elg på de veiene? - Nei, jeg har jo ikke elglys, svarte sjåføren…. Foto: Svein-Ove Arnesen

Du kan lese mer om treffet, messestands, bilene og menneskene i neste utgave av TransportMagasinet. I mellomtiden byr vi på noen smakebiter i bildene under.

Vær kritisk - kjør britisk. 

- Jeg lo fælt godt da jeg så denne plakaten første gang, flirer Bjørn Lund vel vitende om det tidvis noe suspekte ryktet engelske biler har. Denne bilen, en Austin fra 1954 med dieselmotor, hører godt sammen med Lund. - Faren min kjøpte den av naboen da jeg var 13 år, minnes han. Siden har de holdt sammen, Austin og Bjørn. - Det var jo dermed denne bilen jeg lærte å kjøre med. Vi brukte den som gardsbil og kjørte kornsekker. Nå brukes bilen mest på treff og slikt. Bjørn og Austin har sogar kjørt det historiske løpet London-Brighton for noen år tilbake. - Bilen er i bruksstand, forteller han og nikker mest for seg selv. Den skal jo ikke se bedre ut enn da den var ny, lell fortsetter han og lar oss vite at bilen mest har stått inne i alle år. Dermed har den ikke fått rustesyken i samme grad som sine engelske kollegaer. I hytta er det som tiden har stått stille. På bakveggen henger flagg, vimpler og altså en britisk, kritisk plakat. Foto: Svein-Ove Arnesen
Vær kritisk - kjør britisk. - Jeg lo fælt godt da jeg så denne plakaten første gang, flirer Bjørn Lund vel vitende om det tidvis noe suspekte ryktet engelske biler har. Denne bilen, en Austin fra 1954 med dieselmotor, hører godt sammen med Lund. - Faren min kjøpte den av naboen da jeg var 13 år, minnes han. Siden har de holdt sammen, Austin og Bjørn. - Det var jo dermed denne bilen jeg lærte å kjøre med. Vi brukte den som gardsbil og kjørte kornsekker. Nå brukes bilen mest på treff og slikt. Bjørn og Austin har sogar kjørt det historiske løpet London-Brighton for noen år tilbake. - Bilen er i bruksstand, forteller han og nikker mest for seg selv. Den skal jo ikke se bedre ut enn da den var ny, lell fortsetter han og lar oss vite at bilen mest har stått inne i alle år. Dermed har den ikke fått rustesyken i samme grad som sine engelske kollegaer. I hytta er det som tiden har stått stille. På bakveggen henger flagg, vimpler og altså en britisk, kritisk plakat. Foto: Svein-Ove Arnesen
Veteranlastebiler fikk god oppmerksomhet. Her vises en utstilling med én bil fra hvert tiår fra 1927 og frem til i dag. En utrolig tidsreise. Foto: Svein-Ove Arnesen
Veteranlastebiler fikk god oppmerksomhet. Her vises en utstilling med én bil fra hvert tiår fra 1927 og frem til i dag. En utrolig tidsreise. Foto: Svein-Ove Arnesen
Närko har gjort en jobb med det elektriske. - Er det noe som koster og skaper trøbbel, er det elektriske problemer. Det er jo nok om en lyspære ryker, så risikerer man bruksforbud, ståtid og tapt inntjening. - Vi har gjort en solid jobb og investert i en svært god løsning i så måte, reklamerer Øyvind Leirvik (t.v.) og Erik Fagerholm. Sammen driver de selskapet der de deler ansvaret. Alle produkter har fra i år den nye elektriske løsningen. Det er egne kretser uten seriekobling og smarte løsninger som skal gi mindre problemer. Om ulykken skulle være ute, vil feilsøkingen være rask, forteller de. Foto: Svein-Ove Arnesen
Närko har gjort en jobb med det elektriske. - Er det noe som koster og skaper trøbbel, er det elektriske problemer. Det er jo nok om en lyspære ryker, så risikerer man bruksforbud, ståtid og tapt inntjening. - Vi har gjort en solid jobb og investert i en svært god løsning i så måte, reklamerer Øyvind Leirvik (t.v.) og Erik Fagerholm. Sammen driver de selskapet der de deler ansvaret. Alle produkter har fra i år den nye elektriske løsningen. Det er egne kretser uten seriekobling og smarte løsninger som skal gi mindre problemer. Om ulykken skulle være ute, vil feilsøkingen være rask, forteller de. Foto: Svein-Ove Arnesen
Denne flotte Sties dekorerte bilen har tatt omkring 1700 arbeidstimer. Veteranlastebilen har tidligere omtalt prosjektet som Tore Johnny Sognelien har stått bak. Foto: Svein-Ove Arnesen
Denne flotte Sties dekorerte bilen har tatt omkring 1700 arbeidstimer. Veteranlastebilen har tidligere omtalt prosjektet som Tore Johnny Sognelien har stått bak. Foto: Svein-Ove Arnesen
May Skjelsvold ses ofte på slike tilstelninger. Denne gangen ruslet hun rundt med konkurranse-blanketter til publikum. Alle utstillerne hadde laget et spørsmål om seg selv. På den måten gikk publikum gjerne innom stander de kanskje ellers ikke ville besøkt for å finne svar og vinne flotte premier samtidig som de kanskje kom hjem med mer kunnskap om leverandørene i bransjen. Foto: Svein-Ove Arnesen
May Skjelsvold ses ofte på slike tilstelninger. Denne gangen ruslet hun rundt med konkurranse-blanketter til publikum. Alle utstillerne hadde laget et spørsmål om seg selv. På den måten gikk publikum gjerne innom stander de kanskje ellers ikke ville besøkt for å finne svar og vinne flotte premier samtidig som de kanskje kom hjem med mer kunnskap om leverandørene i bransjen. Foto: Svein-Ove Arnesen
Tormod Høiberg og Mia Johansen Bratland Subrud måtte finne seg i å være fotomodeller. Tormod har kjørt for Ruste Billag siden 2013 og nettopp hentet hjem denne bilen som er bygd ferdig av Scania Kongsvinger og klargjort på Otta. Foto: Svein-Ove Arnesen
Tormod Høiberg og Mia Johansen Bratland Subrud måtte finne seg i å være fotomodeller. Tormod har kjørt for Ruste Billag siden 2013 og nettopp hentet hjem denne bilen som er bygd ferdig av Scania Kongsvinger og klargjort på Otta. Foto: Svein-Ove Arnesen
Trailerpartner As fra Borgeskogen trakk ubeskjedent frem sitt lengste utstyr denne gangen. En Faymoville Telemax med dobbelt uttrekk på 29,5 meter levert til Frode Håkensbakken. Det beste er ofte det beste, smiler Erling Smedstadmoen (t.v.) og Geir Strande. Sistnevnte er en liten nyhet i seg selv. Selv om Strande har vært kusk og er godt kjent i bransjen, er han ny hos Trailerpartner med ansettelse 2. mai. Nå skal han lære av Smedstadmoen, som med sin erfaring er en av de virkelige guruene i bransjen. Foto: Svein-Ove Arnesen
Trailerpartner As fra Borgeskogen trakk ubeskjedent frem sitt lengste utstyr denne gangen. En Faymoville Telemax med dobbelt uttrekk på 29,5 meter levert til Frode Håkensbakken. Det beste er ofte det beste, smiler Erling Smedstadmoen (t.v.) og Geir Strande. Sistnevnte er en liten nyhet i seg selv. Selv om Strande har vært kusk og er godt kjent i bransjen, er han ny hos Trailerpartner med ansettelse 2. mai. Nå skal han lære av Smedstadmoen, som med sin erfaring er en av de virkelige guruene i bransjen. Foto: Svein-Ove Arnesen