Lastebiler i verden: Truck & Country Festival Interlaken

Truckerfestival i de sveitsiske alpene

Denne festivalen er en legende i europeisk sammenheng. I år for 23. gang, og med 1.400 utvalgte lastebiler. Rammet inn av 3000 meter høye fjell.

Alpesyn!
Alpesyn! Foto: Gerlach Fronemann
Publisert Oppdatert
Say no more.
Say no more. Foto: Gerlach Fronemann
Fra Belgia til Sveits: Jorg Nelis (høyre) and hans far Marc (venstre) er Volvo-fans, her med sine trekkere.
Fra Belgia til Sveits: Jorg Nelis (høyre) and hans far Marc (venstre) er Volvo-fans, her med sine trekkere. Foto: Gerlach Fronemann
En Kenworth i daglig arbeid: Dörflinger-sjåførene med familier kom med blant annet sin Kenworth og en sveitsisk Bernak G5 fra 1930 på traileren.
En Kenworth i daglig arbeid: Dörflinger-sjåførene med familier kom med blant annet sin Kenworth og en sveitsisk Bernak G5 fra 1930 på traileren. Foto: Gerlach Fronemann
Urs Bühler og familie, med til høyre sjåførparet  Karin (Renault T520) and Hampi (Scania R560) fra Emmental, også kjent for sin ost.
Urs Bühler og familie, med til høyre sjåførparet Karin (Renault T520) and Hampi (Scania R560) fra Emmental, også kjent for sin ost. Foto: Gerlach Fronemann
Vinner av den årlige Scania-beauty-konkurransen.
Vinner av den årlige Scania-beauty-konkurransen. Foto: Gerlach Fronemann

- Vi har fått garantert plass til i det minste en av bilene våre, forteller Reto Crüzer fornøyd. Han er fra Scuol i Grisons-området i Sveits. For å komme til den gamle flyplassen i Interlaken må han over fire fjellpass på 300 kilometer. Uten garanti for å stille ut alle bilene!

Det er «kun» 1.400 oppstillingsplasser på dette treffet, men etterspørselen er mye større. Snaut 500 plasser deles derfor ut etter lotteriprinsippet. Og det sier litt om suksessfaktoren når det fortsatt er mange sjåfører og bedrifter her i dag som har vært med siden første utgave av Interlaken-festivalen

Blant dem er Franz Aregger og sønnen Ivo. De har en flåte tømmerbiler. Gutta ankom tidlig fredag, og har bygget et staselig fest-slott av tømmerstokker og kanvas. Kraner er til for å brukes.

Spiller kontinuerlig

Veiene fikk det stadig travlere med å svelge unna lastebiler etter som vi nærmest oss Interlaken denne fredagen.

Enkelte importører, som Renault Trucks, arrangerte konvoier for sine kunder, med ankomst sent fredag ettermiddag. De siste årene har importører satt opp stadig mer avanserte telt og mer håndfaste palasser. Scania stiller sterkt, det gjør også MAN, som i år stilte med en rekke iso-containere med et telt bak.

Mercedes og Iveco glimret med sitt fravær I år, men ellers var det sterk pågang av alt fra lastebilmagasinet via oljeprodusenter til saker-og-ting-folket. En egen western-landsby sørget for mat, stash og intet mindre enn seks musikkscener med band som spilte kontinuerlig.

Nå skal det sies at Interlaken sjelden er forskånet for nedbør, men det tar folket fra transportbransjen med knakende ro. Det er nok av telt og tak å søke ly under, og med en overflod av grillmat og drikke. Ikke minst det lokale Rugenbräuet.

Skandinavisk stil

Bilene stilles ut langs en flere kilometer lang stripe og er ofte dekorert med enorme blomsterbuketter, en typisk sveitsisk tradisjon.

Bortsett fra akkurat det, har sveitsiske lastebileiere mye til felles med norske. De liker masse hestekrefter fra Skandinavia. Scania V8-ere og Volvo 16-litere med store hytter går det 13 dusinet av – selv på fireakslede tippbiler.

Vi nærmes vasser i tungt utstyr med mye ekstra og krom – godt arbeid for lokale påbyggere. Ei heller mankerer det på flamboyant lakkering, airbrush og motiver. Og temmelig customiserte interiører.

Gjengangere på sveitsiske biler er et metallflagg med vedkommendes lokale seksjon og medlemsnummer i Routiere Suisse. Likestillingen har for øvrig kommet langt i Sveits, med et stort innslag kvinnelige sjåfører med fagbrev.

Første bil fortsatt

Det er også typisk for sveitsiske transportører, både store og små, at de fortsatt eier den aller første lastebilen i firmaet. Det er svært populært å vise dem frem på treff og festivaler som dette.

Ofte er det sveitsiske biler, som Berna, Saurer og FBW, men også en del Forder og Chevroleter fra 30- og 40-tallet. Men selvsagt er det også mange gamle svensker, som et resultat av at Sveits har vært medlem av frihandlesorganisajonen EFTA.

Dörflinger-sjåfører med familier og venner ved selskapets Volvo FH500 8x4 med en østerrisk Steyr 480 på.
Dörflinger-sjåfører med familier og venner ved selskapets Volvo FH500 8x4 med en østerrisk Steyr 480 på. Foto: Gerlach Fronemann