Skal gjøre Volvo enda støere

Disse nye funksjonene kobles sammen når Volvo oppdaterer sin Dynamic steering.

Teknologien er utviklet for å fungere spesielt godt i høyrisikosituasjoner som krappe svinger, oppoverbakker eller kjøring uten last mellom oppdrag på lavfriksjonsveier. Forhold som gir lav friksjon, kan blant annet forårsakes av snø, sand eller regn. Foto: Volvo
Teknologien er utviklet for å fungere spesielt godt i høyrisikosituasjoner som krappe svinger, oppoverbakker eller kjøring uten last mellom oppdrag på lavfriksjonsveier. Forhold som gir lav friksjon, kan blant annet forårsakes av snø, sand eller regn. Foto: Volvo
Publisert

Det finurlige, akademiske ordet «sjåførassistentsystemer» er noe mange egentlig ikke liker. Svært ofte ser sjåfører vi møter ut som et spørsmålstegn når vi lurer på hva de bruker av systemene. Deretter fortsetter gjerne praten om hvilke pipelyder og systemer som kobles ut.

Men de har som oftest en funksjon. Og noen er bedre enn andre. Volvo har kjørt hardt på funksjonen «Volvo Dynamic steering».

La oss først kjapt forklare hva det er:

Når sjåføren har slått på systemet, aktiveres teknologien når lastebilen når en fart på 55 km/t og veikameraet i lastebilen er i stand til å følge med på kantlinjene på veien fullt ut. Foto: Volvo
Når sjåføren har slått på systemet, aktiveres teknologien når lastebilen når en fart på 55 km/t og veikameraet i lastebilen er i stand til å følge med på kantlinjene på veien fullt ut. Foto: Volvo

Ved kjøring i lav hastighet reduseres rattmotstanden med rundt 75 %, noe som gjør det enklere å rygge og manøvrere i trange omgivelser. I høyere hastighet holder lastebilen retningen – selv på vanskelige underlag og i sterk sidevind. Systemet reduserer slitasjeskader og gir bedre retningsstabilitet ved å automatisk kompensere for ujevnheter i veibanen samt fjerne vibrering og rykninger i rattet.

Kan justere motstanden selv

Nå er det fem år siden systemet kom til verden og det er klart for en oppdatering. En etterlengtet funksjon er at man nå kan sette personlige innstillinger slik at du selv justerer rattmotstanden.

Kjørefeltvarsler og retningsstabilitet

Dynamic Steering får dessuten nå to andre, store sjåførassistentsystemer å spille på lag med.

Det er Dynamic Steering med retningsstabilitet og Dynamic Steering med kjørefeltvarsler. Det er naturligvis trafikksikkerhet det går på.

Vi tar det siste først. Kjørefeltsvarsleren oppdager når lastebilen viser tegn på å nærme seg kantlinjen. Sjåføren varsles ved at rattet styres forsiktig i riktig retning samtidig som det vibrerer lett, og får på denne måten hjelp til å styre kjøretøyet tilbake på rett spor.

Her jobber kjørefeltassistenten sammen med Dynamic Steering i hastigheter over 55 km/t.

Når det gjelder Dynamic Steering og retningsstabiliteten er det slik at systemet jobber opp mot ESP. Ved tegn til skrens hjelper systemet sjåføren ved å styre rattet forsiktig i motsatt retning.

Carl Johan Almquist er en legende i Volvo og en guru på trafikksikkerhet. Foto: Svein-Ove Arnesen
Carl Johan Almquist er en legende i Volvo og en guru på trafikksikkerhet. Foto: Svein-Ove Arnesen

Carl Johan Almquist jobber som trafikk- og produktsikkerhetssjef og forklarer det slik: "Se for deg at du kjører på en våt og glatt vei, og at du plutselig oppdager at bilen er i ferd med å miste veigrepet bak. Før dette utvikler seg til en skrens, styrer du forsiktig i motsatt retning til faren er over. Det er akkurat slik Volvo Dynamic Steering med retningsstabilitet fungerer. Den store forskjellen er at systemet kan oppdage faren og bidra til å stabilisere kjøretøyet før du i det hele tatt har lagt merke til at noe er i ferd med å skje"