Tur med Espens nye Volvo

Plankekjøring til Sokna og hjem igjen.

Transportservice Hallingdal har investert i en FH 540 6x2 Globetrotter med dualclutch og ble registrert 16. oktober.

Transportservice Hallingdal har investert i en FH 540 6x2 Globetrotter med dualclutch og ble registrert 16. oktober.

Publisert Oppdatert

Vi har inspisert 24-årige Espen Christophersens nye Volvo.

"Ein del ta gleden ved dette prosjektet har vært å gjøra i stand bilen slik e har ønska det. Han far har gitt frie tøyler og e har fått gjøra stort sett som e vil", forteller Espen til TransportMagasinet.

Fra verkstedhallen ved Engene på Gol hvor Espen starter opp sin nye Volvo denne morgenen, er det omtrent en time og et kvarter til Soknabruket.

Det som en ekte halling ville sagt ikke er mer enn ein snau time. På veien skal vi til Nesbyen å laste opp vårt tredje lass på hans nye sett. Og det første jeg observerer når Espen stiger ut av sitt nye flaggskip er stolthet.

– Det er tryggast å laste dei første turane sjøl så e kan setta dei første skramme i lakken uten å skylde på nokon andre, humrer Espen, før han setter seg i hjullasteren på Bringo Sag og Høvleri.

Espen forteller på vei inn mot Flå sentrum at siden 2009 har kjøringen hovedsakelig bestått av oppdrag fra Moelven og Novema. Det vil si trelast og ventilasjonsaggregat i alle størrelser.

Espen har kjørt land og strand og Norge rundt med begge deler på tralla, men tyngden av lassene har gått til Østlandet og Vestlandet.

Volvo for alltid

Han har vært å se i forskjellige Volvo-er og er fortsatt å finne bak rattet på samme merke. For Volvo har alltid vært og forblir bilmerket til Transportservice Hallingdal og Espen.

Han begrunner så enkelt med at når faren, Einar, startet å kjøre bil for godt 30 år siden, var det Volvo som den gang da også stod på tunet. Når de først er kommet inn i systemet til Volvo ser han ingen grunn til å gjøre endringer.

For med en god kranbil fra 2007 og to andre biler av Volvos nye FH-serie var det ingen grunn til å spørre etter tilbud fra noen andre merker denne gangen heller.

Når vi svinger oss inn porten på Soknabruket for å laste, står kollega og sjåfør Deimantas Kacevicius og laster opp.

...tryggast å laste dei første turane sjøl så e kan setta dei første skramme i lakken uten å skylde på nokon andre

...tryggast å laste dei første turane sjøl så e kan setta dei første skramme i lakken uten å skylde på nokon andre

Kacevicius er en dyktig sjåfør fra Litauen som har vært med på laget i mange år. Han er snart ferdiglastet og klar for Bergen. Og kjører selvsagt Volvo.

– Me er rett og slett strålande fornøgd med våre bila fra Volvo og dei har fungert veldig bra til vårt bruk, poengterer Espen i det vi hopper ut for å bytte lass. Han forklarer det med følgende:

– Kontra gamle bilen, som var en FH 520 6x2, synes e det har blitt ein meir førervennlig arbeidsplass. Hytta er blitt større og meir åpen som igjen bidrar te bedre romfølelse. Dessuten har senga også blitt mykje bedre. Den er utbedra blant anna med recliner i eine enden. Ein praktisk finesse e har sansen for.

Og etter 9 år og 735 000 gode km med gamlebilen var det kanskje på tide med ny madrass?, smiler Espen lurt før han trekker siste jekkeband rundt de fire materialpakkene i bunn av lasset. Og det glipper.

– Har du ikke fundamentet i orden, står ikke huset heller, flirer han lakonisk.

Men ingen standard Volvo

Bil og henger

Flere detaljer om bil og henger: Bilen har hel luft, 9 tonn foraksel, 19 tonns boggi (11,5 driv og 7,5 boggi). Hel luft er valgt for komfort, og det er boggibil fordi det er variert kjøring med lette volumlass og trelast. Tandem blir unødvendig til dette behovet. Tralla fra Trailerbygg er veldig fleksibel med for eksempel kjørebruer og kamera vendt bakover på både bil og henger. Den har også høyere bygde karmer bak for mindre snø og sølesprut enn hva som er vanlig og standard. I tillegg har den fem autostrammere som hele tiden sørger for å etter stramme underveis ettersom bevegelse på lasset kan oppstå.

Grunnet flere turer til Sokna i uka er Trailerbygg AS en sentral partner som det er enkelt å kommunisere med i form av service og vedlikehold på den nye jumbotralla.

Soknabruket og Trailerbygg ligger omtrent vegg i vegg på Sokna, og gjorde derfor valget enda enklere denne gangen når det skulle bestilles ny tralle.

Med en del spesifikasjoner og valgmuligheter ble dette et produkt av tanker, sammensetninger og produksjon.

For på hele settet er det lagt ned mye arbeid. Mer enn hva som er synlig fra utsiden. Det er gjort et helt stykke godt arbeid med montering både innvendig og utvendig.

Volvo på Hønefoss har gjort klargjøring og FJ Påbygg har stått for montering av dieseltank og sideskap for blant annet tilbehør som jekkeband og verktøy.

Plattingen bak førerhytta satte siste finish på verket og ble en del av ønskene som Espen fikk innfridd ved denne bilen.

I ventetiden på tralle fra Trailerbygg ble tiden brukt godt i eget verksted. Ny bakdel med blinklys, bremselys og ryggekamera. Lufttrykkhorn, markeringslys og ekstra lys ble og montert.

Og etter 9 år og 735 000 gode km med gamlebilen var det kanskje på tide med ny madrass?

Og etter 9 år og 735 000 gode km med gamlebilen var det kanskje på tide med ny madrass?

Lydvolum og Buur

Innvendig har lyd vært et stort prosjekt. God lyd som tåler høyt volum har blitt prioritert og er gjort på skikkelig vis.

I en hjemmelaget kasse montert etter mål har Espen montert 6 høyttalere i bakveggen. Fire stykk 6x9 og to stykk 10” sub gir en følelse av livekonsert døgnet rundt!

FL Buur har bidratt med dørtrekk, høytalertrekk og motorkassetrekk som gir deg raskt en «hjemmekoselig» følelse når du blir med Espen på tur.

Som siste prikk over en lang rekke i-er valgte Espen å montere 23 røde dioder i taket hvor han skrev VOLVO.