23948sdkhjf

Tvilsomt vinterførerkort

Samferdselsministeren jobber for et eget vinterførerkort for utenlandske sjåfører. Om nødvendig tar han en kamp med EU for å få det til. Men har det noe for seg?

Nylig gjentok samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at han ønsker et eget vinterførerkort for utenlandske sjåfører.

- Det er viktig at vi har trygge sjåfører, som forstår hvilke kjøreforhold de er ute på, og som vet hvordan de skal reagere om noe skulle skje under slike vær- og føreforhold, sa Frp-ministeren fra Stortingets talerstol.

Les også: Vinterførerkort for utlendinger

Vil det hjelpe?

Dette høres jo absolutt lovende ut, men vil dette avhjelpe situasjonen stort? I dag er det slik at under 1% av de tunge kjøretøyene som kommer inn over Norges største grenseovergang Svinesund blir gjenstand for kontroll av Statens vegvesen.

Vi har tidligere fortalt at kontrollstasjonen på Svinesund ikke har døgnåpent, og de gangene de har kontroll har de så mye å gjøre at de må slippe forbi mange vogntog uten kontroll.

Les også: 99,5% av tungtransporten kontrolleres ikke!

I følge Statens vegvesen selv så trengs det 10 millioner kroner ekstra i året for å holde Svinesund kontrollstasjon åpent 24 timer i døgnet.

Dette er småpenger sett i forhold til hva en dødsulykke koster samfunnet. En drept i trafikken har en samfunnskostnad på 30 millioner kroner. I tillegg kommer enorme personlige lidelser.

I fjor døde 191 personer i trafikkulykker i Norge. Det gir en samfunnskostnad på ufattelige 573 millioner kroner!

Heder og ære

Uten en skikkelig grensekontroll der både kjøretøy og sjåfør blir gjenstand for nærmere undersøkelser, tror vi ikke et eget vinterførerkort har mye for seg. Og skulle ministeren klare å få gjennom dette kravet så er det trolig bare et tidsspørsmål før et slikt "vinterførerkort" er til salgs på diverse nettsteder, slik man allerede opplever med førerkort og yrkessjåførbevis.

Ære være Solvik-Olsen hvis han klarer å få EU til å gå med på dette, men vi blir mer imponert om han klarer å skaffe penger til døgnåpne grensekontroller. Det er mangelen på kontroller som er hovedproblemet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094