- Dette tyder på sosial dumping

Av totalt 112 registrerte kjøretøy sto mer enn halvparten fortsatt parkert på søndag – med sjåfør i bilen.

- Tusenvis av østeuropeiske sjåfører har imidlertid en arbeidsordning som gjør at de må oppholde seg i bilen i uker og måneder i strekk. Parkeringsplasser i hele Vest-Europa fylles opp hver eneste helg. Observasjonene til NLF viser at dette også skjer i Norge. Foto: NLF
- Tusenvis av østeuropeiske sjåfører har imidlertid en arbeidsordning som gjør at de må oppholde seg i bilen i uker og måneder i strekk. Parkeringsplasser i hele Vest-Europa fylles opp hver eneste helg. Observasjonene til NLF viser at dette også skjer i Norge. Foto: NLF
Publisert

Flere sjåfører har varslet om problemet nesten umiddelbart etter at døgnhvileplassen på Fugleåsen åpnet. Nå har NLF dokumentert at det står et hundretalls utenlandske vogntog på plassen hver eneste helg. De står parkert fra fredag til søndag med sjåfører i bilene.

- Dette er ikke bare potensielt ulovlig. Det er også nok et signal som tyder på at det foregår sosial dumping på våre veier, sier NLF-direktør Geir A. Mo i en pressemelding sendt ut torsdag morgen.

Det er som kjent ikke lov å ta den ordinære ukehvilen i lastebilhytta. Flere land kontrollerer dette, og gir høye bøter. I forrige uke signaliserte Danmark at de også vil gjøre det samme.

Det har de anledning til etter at en fersk EU-dom slo fast at den ordinære hvilen ikke skal ta i hytta.

Begynte registeringen i januar

Bekymringsmeldinger førte til at NLF iverksatte et registreringsprosjekt i januar. Ved fem anledninger, deriblant to helger, ble flere hundre utenlandske lastebiler fotografert og registrert ved Fugleåsen døgnhvileplass. Kjøretøyenes registreringsnummer ble notert ved helgestart fredag ettermiddag og igjen søndag formiddag.

Samtidig ble det innhentet fotodokumentasjon på hvordan bilene var parkert og om det foregikk aktivitet i førerhytten. På den måten var det mulig å få indikasjoner på om bilene hadde flyttet seg i mellomtiden eller om sjåførene hadde foretatt hviletiden et annet sted. I de aller fleste tilfellene sto lastebilene parkert på samme punkt og det var mulig å se at bilene var bemannet.

Funnene overrasker ingen; Av totalt 112 registrerte kjøretøy første helgen sto mer enn halvparten fortsatt parkert på søndag – med sjåfør i bilen.

- Flere var også registrert helgen før, noe som indikerer at dette slett ikke er enkeltstående tilfeller. Det vi ser indikasjoner på her er en forretningsmodell basert på uverdige forhold for sjåførene for å kunne operere med en så lav pris som mulig. Dette undergraver den seriøse delen av transportnæringen. NLF vil derfor gjennom året foreta flere slike registreringer på utvalgte plasser for å følge med på utviklingen, sier Mo.

En enkeltaktør hadde 25 biler på plassen

NLF-direktøren er også spesielt kritisk til en enkeltaktør som hadde hele 25 biler parkert på Fugleåsen ved første registrering. 16 av disse, hele 68 prosent, sto fortsatt på området da NLF foretok den andre registreringen søndag formiddag.

- Dette kan selvfølgelig ha vært tilfeldig, men for sikkerhets skyld bør myndighetene igangsette tiltak umiddelbart, avslutter NLF-direktøren.

Han foreslår å innskrenke lovlig parkering til 24 timer på slike plasser. Det er nettopp hva tungt-redaksjonen er kjent med at man nå også er i ferd med å gjøre i Danmark.

Klesvask tørker på utenlandsk lastebil ved Fugleåsen døgnhvileplass Foto: NLF.
Klesvask tørker på utenlandsk lastebil ved Fugleåsen døgnhvileplass Foto: NLF.