Typegodkjent!

Vi har lenge hørt at etter hvert som lastebiler med påbygg og tilhengerutstyr blir typegodkjent i EU, så vil registreringsproblematikken bli langt mindre her i landet. Da er det nemlig ikke lenger snakk om å ha en myndighetskontroll der man går fullstendig gjennom hele produktet før det blir registrert.

Knapen har i lengre tid jobbet intenst med å få sine produkter typegodkjent.

Knapen har i lengre tid jobbet intenst med å få sine produkter typegodkjent.

Publisert Oppdatert
Ann-Kristin Smestadmoen har registrert den første typegodkjente Knapen traileren i Norge. Her flankert av Kåre Jakobsen t.v. og Rune Meland ved Tønsberg trafikkstasjon.

Ann-Kristin Smestadmoen har registrert den første typegodkjente Knapen traileren i Norge. Her flankert av Kåre Jakobsen t.v. og Rune Meland ved Tønsberg trafikkstasjon.

Det eneste man må gjøre ved registrering på en trafikkstasjon er fremvisning av COC-dokument samt kontroll og avlesning av chassisnummer.  Deretter er det klart for å ta ut skilt og vognkort. I tillegg er det også slutt på å betale registreringsgebyr.

- Dette er altså vår første typegodkjente henger fra Knapen Trailers. Knapen har i lengre tid jobbet intenst med å få sine produkter typegodkjent. Det er en forholdsvis lang og dyr prosess som fabrikken nå har vært igjennom og som gleder oss som importør.

Dette gjør at arbeidet med registrering skal gå raskere og smidigere da det ikke lenger er nødvendig med myndighetskontroll slik det er i dag, forteller Ann-Kristin Smestadmoen i Närko Norge AS til tungt.

Hun legger til at alle vet jo hvordan det er når en ny henger står på gården. Kundene ønsker å hente ut sine nye hengere så raskt som mulig. Med typegodkjente hengere vil dette arbeidet bli lettere og leverandøren er i stand til å levere utstyret forholdsvis raskt.

- Vi ser frem til å kunne levere typegodkjente hengere fremover fra Europas ledende produsent av walking floor hengere, Knapen Trailers B.V. Den vi har registrert i dag skal for øvrig leveres til Karl Rune Hansen i Fyresdal, avslutter Smestadmoen.

Så vidt vi i redaksjonen kjenner til er dette den første typegodkjente hengeren som er registrert i Norge foreløpig. Skulle det være noen andre der ute så send oss en mail og fortell litt om det.

En omtale på vår eminente nettside er vel ikke å forakte?

Det eneste man må gjøre ved registrering på en trafikkstasjon er fremvisning av COC-dokument samt kontroll og avlesning av chassisnummer.  

Det eneste man må gjøre ved registrering på en trafikkstasjon er fremvisning av COC-dokument samt kontroll og avlesning av chassisnummer.