Stanset igjen og igjen, og igjen og igjen

At det lønner seg å jukse i transportbransjen må denne tyrkiske transportøren være et godt eksempel på.

De siste par årene er en tyrkisk transportør stanset gjentatte ganger med alvorlige brudd. Det ser ikke ut til å stanse med det første.

De siste par årene er en tyrkisk transportør stanset gjentatte ganger med alvorlige brudd. Det ser ikke ut til å stanse med det første.

Publisert Oppdatert

Natt til 1. mai ble en Volvo FH 2015-modell stanset på Jessheim. Ved kontrollen fant man flere feilkoder som indikerte manipulasjon av skriveren og selv om sjåføren til å begynne med ikke var spesielt samarbeidsvillig, viste han omsider frem en magnet han hadde brukt for å sette skriveren ut av spill. Dermed er det ingen som vet hvor langt sjåføren har kjørt før han ble stanset.

- Han kan ha vært overalt, forteller Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim Trafikkstasjon til tungt.no. I tillegg manglet gyldig bombrikke. Bilen er også stanset med ugyldig bombrikke tidligere og må ut med 16000 kroner for dette.

Magnet på gearkassa er en relativt kjent måte å jukse på, men man setter samtidig en rekke funksjoner som ABS ut av funksjon.

Magnet på gearkassa er en relativt kjent måte å jukse på, men man setter samtidig en rekke funksjoner som ABS ut av funksjon.

Bedriftens biler har ved flere anledninger kjørt rett forbi kontroller. Redaksjonen er kjent med at man da ofte blir hentet inn igjen, men ikke alltid. 

Bedriftens biler har ved flere anledninger kjørt rett forbi kontroller. Redaksjonen er kjent med at man da ofte blir hentet inn igjen, men ikke alltid. 

Så langt er det et lovbrudd som mange andre. Grovt nok med tanke på at ingen vet når sjåføren sist hadde hvile eller hvor langt han har kjørt. Både sjåfør og transportør er anmeldt. Erfaringsmessig får ofte sjåføren smellen, mens firmaet ikke blir anmeldt. Det skjedde altså ikke her. Nå er det opp til politiet å avgjøre om transportøren skal straffeforfølges.

For det stopper ikke med denne saken. Når vi graver litt i dybden, finner vi urovekkende kunnskap.

Stoppet tre ganger på et halvt år

Samme firma ble nemlig stoppet med en annen bil - en Mercedes-Benz Axor - senest i mars i år på samme plass. Da stoppet ikke sjåføren for kontroll, men dro rett forbi kontrollplassen. Han ble hentet tilbake og det viste seg også da at bilens fartsskriver var manipulert. Den gangen var det mer avansert manipulasjon med skriveren det gikk på. De sakkyndige fant en bryter i bilen som slo av fartskriveren når sjåføren syntes det passet. Bilen måtte på verksted i Norge og settes tilbake til original stand før den kunne fortsette.

Det hjalp ingenting. Like etterpå ble bilen stoppet i Polen - og da var den manipulert på nytt.

Manipulasjonen var gjort på en annen måte. - Vi kan si at både denne bilen og den vi stoppet natt til 1. mai var preparert for ulovlig kjøring, forteller Rogneby uten å gå i detaljer om hvordan det er gjort.

Det er ikke store magneten som brukes. Trafikkstasjonene har god erfaring med disse etterhvert.

Det er ikke store magneten som brukes. Trafikkstasjonene har god erfaring med disse etterhvert.

Tungt.no får også informasjon fra Polen om at denne Mercedesen er stoppet en tredje gang i Polen og anmeldt for samme forhold. Samme bil er altså tatt for manipulering av skriveren tre ganger i løpet av et halvt år. Og fortsatt kjøres det.

Mer tyrkisk pepper

Den som tror at saken med vår tyrkiske venn er over med dette, tar feil. Det er nemlig ikke første eller andre gang vi har stiftet bekjentskap med dette selskapet som er brukt av store, norske aktører.

Tungt.no alene har omtalt selskapet flere ganger - blant annet ble en hvit MAN fra 2014 stoppet for et par år siden. Heller ikke den gangen stoppet sjåføren for kontroll, men ble hentet tilbake.

Der viste skriveren at sjåføren visstnok hadde brukt litt over tre timer fra Trelleborg til Jessheim. Bilen hadde fjernkontroll til skriveren. I dette tilfellet fikk sjåføren en bot på 7500 kroner og bilen skulle bli inndratt til fordel for statskassa.

Det skjedde ikke. Tungt.no sitter på informasjon om at man i retten ble enige om en bot og at bilen ble frigitt.

I vår etterhvert store bunke av liknende saker finner vi flere tilfeller med samme selskap. De er oftest stoppet på Jessheim. For omkring ett år siden ble en eldre Volvo FH stoppet med magnet på gearkassa. I første omgang fikk sjåføren smellen og ble erklært uønsket av norsk oppdragsgiver. Men selskapet kunne fortsette kjøringen frem til tungt.no la frem dokumentasjon på at selskapet hadde flere liknende tilfeller på rullebladet. Da tok norsk oppdragsgiver affære og stoppet samarbeidet.

Denne gangen er det en annen oppdragsgiver. Det hjelper visst lite. Fortsatt ruller selskapets biler mellom Tyrkia og Norge. Selv om de blir tatt for juks gjentatte ganger.