Skulle berge ulovlig, men hadde slike mangler at de selv fikk bruksforbud

Synes et norsk selskap ble for dyrt og bestilte to polske lastebiler.

Det koster å berge i Norge. Men det kan bli dyrt å forsøke alternative utveier også. Foto: Statens vegvesen
Det koster å berge i Norge. Men det kan bli dyrt å forsøke alternative utveier også. Foto: Statens vegvesen
Publisert Oppdatert

Onsdag stoppet Statens vegvesen og politiet en ulovlig berging i Engerdal etter at et utenlandsk vogntog hadde kjørt av veien på Fv 26.

Firmet kontaktet først et norsk bergingsselskap, men mente det var for dyrt og bestilte derfor berging av et selskap i Polen som kom med to lastebiler.

- Det polske selskapet visste ikke at det kreves utdanning av personell som skal bedrive arbeid på eller ved vei i Norge. De ble nektet å utføre bergingen denne vintervegen uten å inneha kunnskap om å utføre dette sikkert for andre og for seg selv, forteller fagleder i Statens vegvesen, Geir Thomas Finstad.

Det viste seg deretter at de polske lastebilene ikke hadde alt på stell med dekk, kjettinger eller bombrikke heller. Dermed endte det med gebyrer på til sammen 24.000 kroner og bruksforbud på disse kjøretøyene.