Scania i trøbbel:

Ulovlige EU-kontroller hos Scania i Mo i Rana

Scanias verksted i Mo i Rana har EU-godkjent lastebiler i flere år i strid med regleverket. Blant annet manglet de både verksmester og bremsetester.

Scanias verksted i Mo i Rana har bedrevet ulovlig EU-kontroll i flere år. Blant annet har de manglet både verksmester og bremsetester. 
Illustrasjonsfoto

Scanias verksted i Mo i Rana har bedrevet ulovlig EU-kontroll i flere år. Blant annet har de manglet både verksmester og bremsetester. Illustrasjonsfoto

Publisert Oppdatert
Jeg kan forstå kritikken fra Statens vegvesen når vi på nytt rammes av tilbakekalling, men vi har altså tatt dette et steg videre når det gjelder internkontroll, sier John Lauvstad, kommunikasjonsdirektør i Norsk Scania AS.

Jeg kan forstå kritikken fra Statens vegvesen når vi på nytt rammes av tilbakekalling, men vi har altså tatt dette et steg videre når det gjelder internkontroll, sier John Lauvstad, kommunikasjonsdirektør i Norsk Scania AS.

Scania-verkstedet i Mo i Rana har fått inndratt godkjenningen for å drive EU-kontroll i seks måneder.

Scania-verkstedet i Mo i Rana har fått inndratt godkjenningen for å drive EU-kontroll i seks måneder.

Det er Avisa Nordland som bringer saken om Scanias ulovlige praksis i Mo i Rana. Til avisa sier Tor Åge Ballovarre, som er tilsynssjef i Statens vegvesen, at verkstedet ikke hadde bremsetester, ei heller har de hatt verksmester de siste to årene. En del annet vitalt utstyr som trengs for å drive EU-kontroll var heller ikke på plass.

-Jeg er svært forundret over at Scania kan ta så lett på oppgaven. Når man i tillegg har hatt et tilfelle av innkalling på Fauske for et halvt år siden, er det alvorlig, sier Ballovarre til Avisa Nordland.

Les artikkelen i Avisa Nordland HER

Scania Fauske

Ved Scanias verksted i Fauske ble det nemlig avslørt at en av de ansatte hadde EU-godkjent sin egen personbil. Men bilen var i så dårlig forfatning at den umiddelbart ble avskiltet i en kontroll kort tid etter. Dette kostet Scania Fauske inndragningen av retten til å bedrive EU-kontroll i tre måneder. Til avisa sa John Lauvstad, kommunikasjonsdirektør i Norsk Scania AS følgende.

"Tilbakekallelsen skyldes en rutinesvikt i våre systemer. Slikt skal ikke skje. Vi går nå gjennom våre rutiner og endrer disse slik at lignende saker ikke skal oppstå for ettertiden. Vi er en seriøs aktør i markedet og har stor forståelse for at det blir stilt strenge krav til oss som kontrollfunksjon for kjøretøyer".

Den saken er også omtalt i Avisa Nordland. Les den HER

Useriøst

-Hvordan man i det hele tatt kan være så useriøs at man kontrollerer tyngre kjøretøyer uten bremsetester, er for meg helt uforståelig. Når to avdelinger i ett og samme konsern blir avslørt med så kort mellomrom, er det mye som tyder på systemsvikt, sier Ballovarre til Avisa Nordland.

Han legger til at det ikke virker som om Scania har lært noe av episoden ved Scania Fauske i 2013.

Scania svarer

Avisa Nordland har vært i kontakt med Norsk Scania AS for en kommentar.

- Selv om dette på Mo i Rana ikke er tilsvarende sak, blir resultatet det samme. Nå har vi skjerpet ytterligere inn og alle EU-kontroller i vårt system skal følges av en arbeidsordre og påfølgende internkontroll. Jeg kan forstå kritikken fra Statens vegvesen når vi på nytt rammes av tilbakekalling, men vi har altså tatt dette et steg videre når det gjelder internkontroll, sier Lauvstad til avisa.

Som straff har nå Scania-verkstedet i Mo i Rana fått inndratt retten til å drive EU-kontroll i et halvt år, og den generelle verkstedgodkjennelsen er inndratt inntil nødvendig utstyr er på plass.