23948sdkhjf

Una specialità italiana

Det italienske transportselskapet TESS Transporti Eccezionail har fått egen mappe hos Statens vegvesen. Her kan du lese hvorfor.

- Historien er nok ikke avsluttet enda, for vogntoget står fortsatt ute på plassen her, forteller John Rønningen ved Otta trafikkstasjon til tungt.no mandag kveld.

Det var fredag ettermiddag han og en kollega fikk hjelp av politiet til å geleide den nesten 94 tonn tunge italienske trafotransporten fra en rasteplass ved Sjoa og til trafikkstasjonen.

Men historien starter allerede i Larvik dagen før, der dette vogntoget kom inn med danskebåten torsdag morgen.

56 tonn

Dispensasjonskontoret hos Statens vegvesen hadde hatt en dialog med det italienske transportselskapet i forkant og visste derfor når transporten ankom Norge.

Ut fra dialogen fattet man mistanke om at ikke alt var som det skulle være.

Kontrollører fra Larvik trafikkstasjon møtte derfor opp da danskebåten la til kai for å kontrollere det italienske vogntoget som fraktet en 56 tonn tung trafo som skal til Kristiansund.

Droppet følgebil

En slik transport krever blant annet følgebil, noe italienerne ikke hadde ordnet.

I tillegg var vektfordelingen mellom bil og henger ikke i henhold til regelverket.

I Larvik ble det derfor foretatt en vektkontroll som viste at vogntoget veide mer enn det var søkt om dispensasjon for, hvorpå det ble nedlagt bruksforbud inntil følgebil var på plass og den norske dispensasjonen var etterkommet.

All transport på norske veier skal ifølge myndighetene ha følgebil når man passerer 65 tonn.

Stakk av

Da det mørknet og led mot midnatt så den italienske transportøren sitt snitt til å stikke av fra kontrollstedet. Han satte kursen nordover, mot Kristiansund.

- Jeg møtte vogntoget fredag morgen her i Gudbrandsdalen, men da var jeg ikke klar over hva som hadde skjedd. Senere på dagen ringte de fra dispensasjonskontoret og etterlyste bilen.

Samtidig ble politiet på Møre varslet om det som hadde skjedd. Det viste seg imidlertid at han bare hadde kjørt noen mil etter at jeg møtte den, så vi fant igjen tungtransporten på en rasteplass ved Sjoa, forteller Rønningen.

Parkert

På Otta trafikkstasjon ble sjåføren fratatt alle papirer unntatt førerkortet.

Det viser seg at dette selskapet har forbrutt seg mot norsk lov flere ganger tidligere. Blant annet er det følgebiltjenester fra tidligere turer og diverse andre forhold som det ikke er gjort opp for.

Politiet på Lillehammer forbereder nå sak mot selskapet.

Ny transportør

- Vi har inndratt dispensasjonen. Når ikke vogntoget stemmer overens med det som er søkt om og heller ikke har sørget for følgebil, kommer man ikke videre.

Dispensasjonskontoret krever nå at godset skal over på en annen transportør. I dette tilfellet betyr det to relativt store mobilkraner for å flytte 56 tonn, sier Rønningen.

Dispensasjonskontoret er klare på at om man bryter dispensasjonen, blir den inndratt og en annen transportør må overta godset.

Kanskje i morgen?

I Kristiansund sitter Nordmøre Energi og venter på varene som skulle vært på plass før helgen. Istedet står trafoen på en fireakslet trekkvogn og seksakslet semi på Otta med kjøreforbud.

- Det er vår leverandør Tironi som nå prøver å ordne opp i dette. De hevder at de kjører kvalitetssjekk og sjekker at alt av papirer er i orden før noen får laste godset hos dem, så dette kom nok overraskende på dem også. Vi håper og tror at vi får varene levert i løpet av morgendagen, sier Svein Ivar Morsund i Nordmøre Energi til tungt.no.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078