23948sdkhjf

Unik MAN i tømmerjobb

Hva i all verden... Det familiedrevne skogselskapet Reith i den tyske regionen Franken har tatt i bruk en tømmersemitrailer som ikke bare er unik i Europa, men kanskje i hele verden.

Men... Er det en MAN? Den grønne lastebilen stopper, fører-
huset heves og begynner å svinge 180 grader mot semitraileren.

Visst er det en MAN 33.500 6x4, men i stedet for det originale MAN-førerhuset har trekkvognen fått påmontert et fra
Claas.

Sjåfør Julian Reith sitter fortsatt i setet. Han er junior-sjef i det anerkjente selskapet Forstunternehmen Reith ved Arnstein-Heugrumbach, som ligger nord for Würzburg i Franken.

Selskapet ble grunnlagt av Julians far, Dietmar Reith, som startet med tømmertransport for 30 år siden. Han innså imidlertid raskt at det var lite penger å tjene på bare å betjene andre selskaper, og begynte derfor å kjøpe skog og hugge tømmer selv.

Han så også tidlig verdien i at avfallet fra trevirket var en viktig råvare til alternative energilder og startet på 90-tallet å kommersialisere biomasse og produsere flis til oppvarming av for eksempel offentlige bygninger. Bare av treflis har produksjonen de siste årene ligget på rundt 50.000 kbm, alt transportert til kundene av selskapets egen bilpark.

I dag tilbyr selskapet alt av skogstjenester: Skogforbedring, skogbehandling, avvirking og transport, både for egen virksomhet og tredjepart. Tømmerhandel er en annen viktig aktivitet.

Innovativ tømmerlogistikk

Forstunternehmen Reith har rundt 30 ansatte, inkludert Dietmar Reith, hans kone Beate og sønnen Julian. Selskapet gir de ansatte både opplæring og trening i bruken av maskinparken som består av blant annet åtte ulike skogsmaskiner, én tung traktor, én mobil fliskutter, to teleskoplastere og én gravemaskinlaster.

Foruten den spesielle MAN-en består bilparken av elleve Mercedes-Benz med ulikt tømmerpåbygg, i tillegg til rundt 20 mindre varebiler og pickups.

Hver sjåfør er utstyrt med et nettbrett og har gjennom det full kontroll over status på tømmeret, både mengden, hvilket treslag det er og hvilken kvalitet det er snakk om.

– Vårt system er unikt i Tyskland, fastslår Julian Reith, som legger til at det selvfølgelig også har GPS-posisjonering og at det er enkelt å bruke og forstå av lastebil- og maskin-førerne. En annen stor fordel med systemet er fleksibiliteten.

– Først av alt er det ingen kostnader for eksterne leverandører. Og hvis vi ønsker å endre noe kan vi umiddelbart gjøre det selv fremfor å måtte vente at en leverandør skal gjøre det, sier Julian som er godt skolert i faget.

Etter studier i skogsdrift og noen års jobberfaring i familieselskapet har han også gjennomført høyskolestudier i økonomi, med fokus på tømmerhandel. Julian har også lært mye gjennom praksis i tømmerdrift i Sverige, og 25-åringen deltar nå aktivt i utviklingen av det familieeide selskapet.

Modifisert av Toni Maurer

Selskapets nye MAN TGS 33.500 6x4 trekkvogn er blitt modifisert og fått påmontert et hev- og vendbart førerhus fra Claas av den tyske MAN-partneren og spesialisten Toni Maurer i Türkheim i nærheten av München.

Tømmertransportutstyret er produsert av Doll Fahrzeugbau etter ideene til far og sønn Reith. Doll har også bygget traileren Logo12K som er utstyrt med Epsilonkranen Q170L på en svanehals. Dermed kan trekkvognen brukes til forskjellige formål.

For tiden er Julian Reith selv som kjører den nye kombinasjonen.

– Etter et halvt år i drift har konseptet fullt ut imøtekommet våre krav. Vi samler inn mindre laster som kjøres til sentrale punkter hvor de lastes over på ventende lastebiler eller semi-
trailere. Våre egne lastebiler kjører innenfor en radius på 100 til 120 kilometer. Tanken er å skille ut lastingen og bruke kjøretøyer uten kran på resten av kjørestrekningen. Det gir oss mellom fire og seks tonn ekstra nyttelast, i tillegg til bedre planlegging og styring av tid. Det gjør det også mulig å bruke kjøretøy fra normale transportselskaper, sier Julian.

Den nye lastforberedende kombinasjonen er parkert på selskapets område, klar for lossing. Julian entrer førerhuset og setter seg ned i det sentrerte førersetet. Et lite passasjersete tillater å ta med forfatteren. På begge sider av førerstolen er det joy-sticks for å manøvrere heve- og snufunksjonene, samt hydraulikken til kranen og semitraileren.

Utsikten er virkelig panoramisk – den eneste lille feilen er at bakruten gir en refleks i frontruten som Reith vil unngå ved å dekke til bakruten.

Siden frontruten går helt ned til gulvet er ikke førerhuset utstyrt med et vanlig dashbord. Instrumentene er i stedet plassert til høyre for føreren og langs toppen av førerhuset. Alle funksjonene på MANs rattstamme er beholdt, inkludert de for automatisert girskift.

Til høyre for føreren er også nettbrettet montert, i tillegg til betjeningshendler og kontrollfunksjoner til Doll-systemene, som kran, chassishøyde, akselvekt, gult varsellys, arbeidslys med mer. Doll har lang erfaring med CanBus og det var derfor enkelt å integrere de forskjellige systemene med trekkvogn, tilhenger og kran.

Julian kjører til losseplassen og flytter hendene fra rattet til de to armstøttene som hver er utstyrt med fire funksjonsknapper. Kabinen heves og svinger 180 grader slik at den peker mot tilhengeren, men Julien forteller at den kan svinges hele 300 grader. Deretter trykker han på knappen for å få ned støttebena, får kranen opp og starter å losse.

Ved behov løfter han støttebena og kjører semitraileren bakover til en ny posisjon med førerhuset i oppheist posisjon. Rask innsamling av tømmer

Etter å ha losset ferdig Logo12K-tilhengeren starter vi på en lasterunde. Julian påpeker at sikten fra den sentrerte sitteposisjonen er svært god, men at man først må bli vant til det.

Skogsbilveien er smal, men fordi førerhuset er relativt smalt er det få grener som slår borti det. Julian stopper langs noe tømmer som ligger langs veien. Han aktiverer parkeringsbremsen og legger armene i støttene med knappene for de forskjellige funksjonene.
Kabinen går opp og dreier 180 grader til høyre.

Etter at støttebena er nede svinges kranen mot tømmeret. Når lastingen er over heves støttebena, kabinen svinges tilbake til kjøreposisjon og senkes. Deretter kjører Julian til neste lasteplass hvor prosessen gjentas.

Kjørestrekningen til den tredje lasteplassen er så kort at den blir kjørt med fører-huset oppe og vendt 90 grader slik at han enkelt kan se både forover og bakover. Når den siste lastingen er over sikres lasset før vi kjører tilbake til selskapets område for lossing.

Sparer tid og kostnader

Det tok overraskende kort tid å laste tømmer på fire forskjellige steder i skogen. Julian slapp dessuten å bevege seg over i et eget kransete og kunne hele tiden sitte rolig og komfortabelt i førersetet – godt beskyttet mot kulde, vind eller regn.

Med hensyn til logistikken tillater Reith-systemet å transportere tømmeret til et sentralt sted og deretter laste det over på en. I løpet av ventetiden kan Reith returnere til skogen for å kjøre ut mer tømmer. Han kan også laste utplasserte tilhengere eller kjøre til et annet lastepunkt.

Med sitt nye kjøretøy har Dietmar og Julian Reith gått nye veier og investert en betydelig sum for den. Det ble i fjor stilt ut på den store og viktige Interforst-messen i München og forårsaket da lange diskusjoner blant kolleger. men det er ingen tvil om at Reith-selskapet med sin sofistikerte tømmerlogistikk har gitt bransjen impulser.

Forbedringen av de interne transportprosessene i bedriften, samt bruk av kjøretøy uten kran som gir økt nyttelast,er en effektiv måte til fortsatt å eksistere i den tøffe konkurransen innen tømmertransportbransjen.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 03 2019

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094