23948sdkhjf

Økt fokus på kjøreadferd og redusert drivstofforbruk:: Utengen deler gevinsten med sjåførene

Utvalget av systemer som registrerer kjøreadferd og som danner et godt grunnlag for sjåføroppfølginger med mål om å øke redusere drivstofforbruk og slitasje blir stadig større. Morten Utengen i Utengen Transport AS har erfaring med flere av systemene og konkluderer at Daimlers FleetBoard så langt er det beste for dem.

Besparelsene som selskapet oppnår deles med sjåførene. - Du er nødt til å ha en gulrot for å få dem med på laget, sier Utengen.

Utengen Transport på Lierskogen har en blandet bilpark på 37 enheter, og Morten Utengen opplyser til TransportMagasinet at de nå har brukt FleetBoard et års tid.

- For meg er det spesielt to ting som er viktige. Det ene er regelmessig nedlasting av kjøre- og hviletidsdata, enten hver måned eller når jeg måtte ønske. Det andre er å få registrert kjøreadferden. Den er ikke bare av økonomisk betydning, men vel så viktig for at sjåførene har en rolig og avslappet kjørestil som kan bidra til å holde dem i jobben lenge, sier Utengen.

Les også: Fleetboard på norsk

FleetBoard samler opp alle data fra kjøringen som blir slått sammen og presentert som en score på hvor god sjåføren er på en skala fra 0 til 10.

- Så fort man tar ut sjåførkortet ser man resultatet for kjøringen på den turen. Jeg trenger ikke se på drivstofforbruket for jeg vet at hvis du er en god sjåfør og ligger høyt så kjører du også rimelig.

- Så du behøver med andre ord ikke gå inn og de på de enkelte detaljene om for høyt turtall, for mye tomgang etc?

- Ikke i utgangspunktet. Totalscoren er det første jeg ser på. Hvis den for eksempel er 9,3 konstaterer jeg bare veldig bra. Sjåføren får bonusen sin, smiler og er glad. Deretter tar jeg for meg dem som ligger lenger nedover på skalaen og forsøker å hjelpe dem til å bli en bedre sjåfør. Og da må jeg selvfølgelig inn på detaljene.

Skrittvis progresjon

Morten Utengen prøver å unngå å bruke begrepet «dårlig sjåfør» og sier heller at han får «dårlig score» på eksempelvis preventiv kjørestil.

- Så spør jeg om han kan tenke seg grunnen til det og om det er noe han kan rette på. Så håper jeg vi kommer frem til ett eller annet som kan gjøre annerledes til neste gang.

Det kan gå en dag eller kanskje en uke før vi tar en ny prat. Da registrerer vi kanskje at scoren har økt fra 7 til 8 og at han dermed ser synlige resultater av hva som er blitt gjort. Deretter går vi inn på neste detalj og prøver tilsvarende. Du kan ikke endre alt på en gang - det fungerer aldri. Skrittvis progresjon er svært viktig, poengterer Utengen.

- Hvor stor progresjon har du registrert i løpet av den perioden du har benyttet FleetBoard?

- Da må vi over på enkeltpersoner og jeg har et veldig godt eksempel på en latvier som i utgangspunktet har litt språkproblemer, men utrolig flink og veldig engasjert i jobben og vil gjøre det best. Han startet året med å være ganske middelmådig, men i mani/juni hadde vi en dialog som jeg følte var veldig god. Han var interessert i å prøve og etter det har han ligget på 9 og oppover. For ham har det vært snakk om 10 prosent reduksjon i drivstofforbruk.

- Hvor mye regner du med at dette kan spare selskapet for i løpet av et år?

- Det er noe som er vanskelig å sette pris på. Drivstoff kan du måle lett, og Volvo hevder at dersom man sparer 10 prosent av dette sparer man også 10 prosent på slitasje. Det er også relativt lett å måle. Men hva med sykefravær? Hva med skader? Hvor mye klarer en avslappet sjåfør å spare på disse områdene? Det er jeg spent på. Men at systemet bidrar til besparelser er det ingen tvil om. Det er lett oppnå rask forbedring, men vel så viktig er det å holde sjåførene der oppe og da er du nødt til å du gi noe tilbake. Vår gulrot til dem er at vi deler gevinsten.

Må ha et rettferdig system

Før Utengen Transport tok i bruk FleetBoard hadde selskapet forsøkt systemene til både Scania og Volvo i tillegg til noen av de merkeuavhengige systemene som finnes på markedet. Morten Utengen opplyser at de også har tatt en teoretisk vurdering av det nye systemet som MAN nå lanserer på det norske markedet.

- Så langt er FleetBoard det systemet som gir meg best presentasjon på kjøreadferd. De andre systemene klarer både kjøre- og hviletid og de andre elementer like bra og kanskje bedre, men for meg er som nevnt kjøreadferden og få en score veldig viktig.

Med FleetBoard er det viktig å påpeke at det er systemet og ikke jeg som bestemmer hvor god sjåføren er. Andre systemer krever at jeg skal sette en standard, og for eksempel definere at denne bilen skal ikke bruke mer enn fire liter og deretter regne ut en score etter mine måltall. På den måten blir jeg den store stygge ulven og det ønsker jeg ikke. Systemet skal samle info og gi meg en score i form av en bokstav eller et tall.

Morten Utengen poengterer også betydningen av at systemet er rettferdig. Vurderingen av sjåføren skal være den samme med 20 eller 50 tonns totalvekt, gjennom Østerdalen eller over Haukelifjellet, eller for den saks skyld om FleetBoard er montert i en Mercedes-Benz eller et annet merke.

- Hvis jeg skal gi tilbake en bonus må jeg stole på at det er rettferdig og så langt føler jeg at FleetBoard er det.

Systemet tas nå i bruk på alle nye lastebiler som selskapet anskaffer. Å ettermontere FleetBoard er imidlertid ikke aktuelt. Både fordi det ikke lar seg gjøre på eldre biler, men også fordi utskiftingstakten hos Utengen er såpass høy at alle biler vil ha FleetBoard i løpet av en tre års tid.

- Hva med de andre funksjonene i FleetBoard?, spør vi.

- Navigasjon er kjekt å ha, men ikke noe vi bruker aktivt. Heller ikke logistikkbiten er aktuell for oss. Men funksjonen for servicestyring har vi glede av. Den sier riktignok ikke fra automatisk når bilen skal inn. Du er nødt til å spørre. Men du får en indikasjon på at bilen bør på service innen en dato eller eksempelvis 25.000 kilometer fra nå. Ut fra det kan man planlegge servicetider og det er bra.

En annen stor fordel er muligheten for fjerndiagnose dersom bilen mot formodning stopper eller går med halv effekt og sjåføren ikke skjønner noen ting. Da kan verkstedet logge seg på bilen, finne ut hva som er feil, gi sjåføren tilbakemelding og sikre at servicebilen kan ta med seg riktige deler, avslutter Morten Utengen.

Les også: Utengen med kjøreskole

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125