- Faktura skal sendes til adresse i utlandet som ikke kan tydes

Frustrert kontrollør etter at tre ulike transporter ble stanset etter hverandre. En norsk lastebil ville måtte betale 600 kroner pr. passering.

En vanlig kontroll gir gjerne bombrikkebot. Men ikke alle betaler.
En vanlig kontroll gir gjerne bombrikkebot. Men ikke alle betaler. Foto: Statens vegvesen
Publisert Oppdatert

Forrige uke hadde Statens vegvesen tungtransportkontroll ved Brimnes på vestlandet.

23 lastebiler var innom kontrollplassen og 14 ble kontrollerte. Syv av disse fikk skriftlige mangler.

Men det er når vi leser kommentaren til kontrollen at det blir spennende.

Manglet brikke

Tre utenlandske vogntog ble nemlig stanset der den obligatoriske autopassbrikken manglet. Loven er slik at man da må punge ut med åtte tusen kroner i gebyr.

Det er ikke alltid like enkelt. Mens en norsk eller skandinavisk lastebileier vil bli oppsporet og holdt ansvarlig, er det slik at det i mange tilfeller er lettere å unngå både bom, brikke og gebyr for flere utenlandske aktører.

Russiske tegn og usikre adresser

- Bilene vi stanset denne gang var fra Bulgaria, England og Litauen og kjører over Hardangerbrua uten å betale, forteller Dag Rykkje i Statens vegvesen til tungt.no.

- Hva gjør dere med disse?

- Statens innkrevingssentral skal sende dem faktura i ettertid. Men adressene går ikke alltid an å tyde. Bulgareren forsto for eksempel ikke engelsk og førte opp russiske bokstaver og tegn ved adressefeltet, fortviler Rykkje. Det er umulig å tyde. Dessuten vet vi heller ikke om det er korrekt adresse, fortsetter han.

- Det betyr at det er en stor sjanse for at disse gebyrene aldri vil bli betalt?

- Ja, det frykter jeg. Det er nesten frivillig. Norge har ingen innkrevingsavtale med Bulgaria.

- Er det et stort problem?

- Det er vanskelig å si, men i dag tok vi altså tre slike på løpende bånd. Det koster 600 kroner å kjøre Hardangerbroa og her kjører de gratis frem og tilbake, sukker han.

Siste tall fra betalingsviljen til utenlandske transportører er to år gamle. Det var NLF som innhentet tall som viste at de fleste bøtene utenfor norden ikke ble betalt - og at problemet var økende.