Sjåføren hadde englevakt...

Den latviske sjåføren slapp unna med et skrubbsår da semien med terrassebord gikk av veien i Skibotndalen.

Publisert Oppdatert

- Dette var ingen bergingsoperasjon. Det var en ren ryddejobb, konstaterer bilberger, Thomas Andersen, etter at Skibotn Tungberging hadde fjernet restene av semitraileren som gikk av veien 40 kilometer oppe i Skibotndalen onsdag morgen.

Ulykken onsdag morgen er den verste Thomas Andersen har opplevd i løpet av 25 år som tungberger. Arkivfoto: Frode Tellevik
Ulykken onsdag morgen er den verste Thomas Andersen har opplevd i løpet av 25 år som tungberger. Arkivfoto: Frode Tellevik

Da han kom til stedet var sjåføren til sjekk hos ambulansepersonellet. Eneste synlige skade var et skrubbsår ved det ene øyet. Ikke husker han hvordan han kom seg ut av bilen heller. - Vitner i bilen bak, fortalte at han gikk ved siden av vraket da de kom ned skråningen, så trolig har han ramlet ut før bilen tok bakken. Den har flydd ti meter før den landet på taket, tror Andersen.

Semitraileren fløy ti meter gjennom luften før den landet på taket. Foto: Skibotn Tungberging.
Semitraileren fløy ti meter gjennom luften før den landet på taket. Foto: Skibotn Tungberging.

Sjåføren hevdet han hadde svingt unna et reinsdyr. Bilen gikk ut i yttersving i en 80-sone, så her har det vært store krefter i sving. Lasset med terrassebord skulle ifølge bilbergeren til Tromsø.

Berging av lasten tok mest tid. Resten var det bare å rydde. Alt var knust. Foto: Skibotn Tungberging
Berging av lasten tok mest tid. Resten var det bare å rydde. Alt var knust. Foto: Skibotn Tungberging

- For å få tak i toalettmappen og dokumentene til sjåføren, måtte vi skjære oss gjennom taket etter at vi hadde fått vraket på veien. Dette er nok den verste ulykken jeg har sett i mine 25 år som bilberger. Når man i tillegg opplever at det ikke er personskade, er det helt vanvittig. Han har hatt englevakt, fastslår Andersen.

Store krefter har vært i sving. Foto: Skibotn Tungberging
Store krefter har vært i sving. Foto: Skibotn Tungberging

Det som tok lengst tid, var å rydde plankelasset. Resten av vraket ble dratt gjennom skogen og ut på veien lenger nede, ved hjelp av grovt utstyr, deriblant en terrenggående Scania TGB 45, 6x6 med kran.

Med terrenggående utstyr, gikk ryddejobben raskt når semien først var losset. Foto: Skibotn Tungberging.
Med terrenggående utstyr, gikk ryddejobben raskt når semien først var losset. Foto: Skibotn Tungberging.

TransportMagasinet er der tingene skjer. Tegn et abonnement!