BOS større enn Møller i 2018?

Varebilåret 2018 har bare gått oppover. For nesten alle, da. Elektriske biler øker mest.

VW er det eneste av de store merkene som i 2018 har måttet tåle reell motgang i et marked som øker liflig.Men de passerer antagelig 10.000 biler i år også, og da er det fortsatt veldig langt ned til Ford på 2. plass
VW er det eneste av de store merkene som i 2018 har måttet tåle reell motgang i et marked som øker liflig.Men de passerer antagelig 10.000 biler i år også, og da er det fortsatt veldig langt ned til Ford på 2. plass Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

For de store bilimportørene i Norge er det personbilene som utgjør klart størst volum - i antall biler i hvert fall.

Personbiler ned 5 prosent

Vi som jobber med eller mot biler til næringslivet, pleier derfor å trøste oss med at selv om det er færre biler, generer hver enkelt vare og lastebil langt mer kilometer. Det gir også betydelig høyere avkastning per bil for importørenes organisasjoner.

Og det kan kommer godt med fremover. For per nå er altså antallet personbiler ned fem prosent hittil i 2018 målt mot samme periode i 2017. Stakkars importører.

Vare og last øker kraftig

Men samtidig kan vi glede oss over at både varebiler og lastebiler øker kraftig i 2018. Lastebilene øker med 13-14 prosent, mens varebilene øker med 4-5 prosent.

Det morsomme ekstrapoenget er at såpass store økninger pleier ofte også å medføre forskyvninger i styrkeforholdet mellom de store bilhusene.

Akkurat som Volvo og Scania kniver på knivseggen om markedsledelse, er det rift om varebilposisjonene under Volkswagen.

VW i tet tross motgang

Ja, for VW er fortsatt største merke med soleklar margin. Antall varebiler er ned drøyt 4 prosent målt mot i fjor, og markedsandelen har dippet under 28 prosent.

Likevel er VW omtrent dobbelt så store som Ford.

På tredjeplass ligger "som vanlig" Mercedes, tett fulgt av Peugeot på fjerde. Og etter Toyota på en god femteplass, kommer Citroen på sjette.

Men BOS er "størst"? Jepp

Det like interessante er at Mercedes, Peugeot og Citroen tilhører samme "bilhus", Bertel O Steen.

Summerer vi markedsandelene for de tre merkene ved utgangen av november (10,4 + 10,0 + 6,3), ender vi på 26,7 prosent markedsandel. Det er nøyaktig ett lite prosentpoeng under VW på samme tid.

MEN: Der hvor VW-importøren Møller Mobility Group har nøyd seg med ett varebilmerke, har Bertel O Steen forsynt seg med ett til. Opel.

Nå er det ikke underlig at Opel har måttet tåle motgang i et år med uvisshet rundt organisasjonen, men har likevel karret til seg 1,6 prosent markedsandel.

Og med litt hoderegning: Bertel O Steen er pt markedsleder i varebilmarkedet 2018 med en drøy halvprosent markedsandel.

Her er topp 10 merker og modeller per inngang desember 2018 (Kilde: OFV)

Topp 10 merker

  1. Volkswagen 9458 biler
  2. Ford 4974 biler
  3. Mercedes-Benz 3541 biler
  4. Peugeot 3400 biler
  5. Toyota 3194 biler
  6. Citroen 2137 biler
  7. Nissan 1095 biler
  8. Renault 1082 biler
  9. Isuzu 793 biler
  10. Opel 555 biler

Topp 10 modeller, kilde OFV

  1. Volkswagen Transporter 4110 biler
  2. Volkswagen Caddy 3988 biler
  3. Mercedes-Benz Vito 2511 biler
  4. Ford Connect 1988 biler
  5. Peugeot Partner 1950 biler
  6. Citroen Berlingo 1495 biler
  7. Ford Transit Custom 1383 biler
  8. Toyota Proace 1351 biler
  9. Peugeot Expert 1050 biler
  10. Toyota Hilux 1010 biler

Omsider elektrisk varebilboom

Jeg er blant dem som har vært sarkastisk til alle som tilsynelatende skal redde verden fordi de har kjøpt en elektrisk varebil. Ja, de elektriske kommer en gang i fremtiden - men vi er ikke grønne nå av den grunn, slik det gjerne fremstår.

For frem til i år har det sannelig ikke vært mange registrerte elektriske varebiler. Posten Bring ble veldig grønn til jul i fjor - fordi de hadde kjøpt en Maxus. Den kom riktignok ikke i drift til jul - og på regstatistikken ble det med den ene Maxusen...

Men til jul ifjor presenterte nettopp Møller Mobility Group en relativt heftig prognose for elektriske varebiler: 2019 kommer andelen til å være 10 prosent av registrerte nye varebile. 2020 kommer andelen til å være 15 prosent.

Og helt riktig: I 2018 har andel elektriske varebiler for første gang vist muskler. Vi ender på kanskje 1800 registrerte nye elektriske varebiler, som er en andel rundt 4,5-5 prosent av totalmarkedet. Det er langt over dobling fra 2017.

Men hvem tar markedet?

Det spennende er hvem som skal klare å gripe dette store markedet som nå vikler seg ut. For det er IKKE mange biler å velge mellom ennå.

I år er det Renault som har tatt over hegemoniet foran Nissan, slik vi rapporterte tidligere i år. Og på statistikken er det fortsatt bare velkjente Partnere og Berlingo det ellers er solgt noe særlig av.

  1. Renault Kangoo, 606 biler
  2. Nissan NV200, 516 biler
  3. Peugeot Partner, 295 biler
  4. Citroen Berlingo, 126 biler
  5. Goupil G5, 9 biler
  6. VW Crafter, 7 biler
  7. Goupil G4, 2 biler

Og så har vi VW eCrafter da... 7 biler i november, allerede 8 biler hittil i desember. Men Crafter-klassen er likevel ikke spesielt stor, og fortsatt er det bare en liten andel Crafter-brukere som kan bruke en eCrafter.

Mitt heteste tips til ny volumselger av elektriske varebiler er derfor VWs ABT e-Caddy lansert på IAA i høst. Denne "mellommodellen" fra VW, mnes de venter på ny plattform for elektriske biler, kommer på markedet i andre kvartal 2019. Bilen leveres med en 82 kW motor med batterpakke på 37,3 kWh og rekkevidde etter NEDC på 220km.

Men desidert flest dieselbiler...

Diesel er og vil lenge være det suverent foretrukne (for mange av nød riktignok) drivstoffet. 93 prosent av alle registrerte nye varebiler i 2018 er dieselbiler.

Ja, selv i 2020 vil antagelig 80-85 prosent av alle nye varebiler i Norge være dieseldrevne.

Her er en liten kavalkade dieselbilder med høydepunkter fra 2018 sett gjennom linsen til redaksjonens varebilekspert, AM-redaktør Fredrik Saugstad:

MB Sprinter: 
God men dyr. Fet 10-tommers skjerm og MBUX-systemet er et must-have med den beste navigasjonsvisningen vi har sett i et nyttekjøretøy.
7G-Tronic automaten er fin og førerplassen gir et bunnsolid inntrykk.
Men.. å bytte over til USB-C-formatet (som skal ta over for mobil, nettbrett og pc) er litt tidlig. Her må de fleste ut å kjøpe adapter for å få ladet dingsene sine, det hadde vært bedre med en USB-C og to standard USB her.
MB Sprinter: God men dyr. Fet 10-tommers skjerm og MBUX-systemet er et must-have med den beste navigasjonsvisningen vi har sett i et nyttekjøretøy. 7G-Tronic automaten er fin og førerplassen gir et bunnsolid inntrykk. Men.. å bytte over til USB-C-formatet (som skal ta over for mobil, nettbrett og pc) er litt tidlig. Her må de fleste ut å kjøpe adapter for å få ladet dingsene sine, det hadde vært bedre med en USB-C og to standard USB her. Foto: Fredrik Saugstad
Peugeot Expert 4x4
Expert (og Citroen jumpy) har blitt skikkelig gode kassebiler og et laaangt skritt bedre enn sine forgjengere.
Også 4x4-versjonene er fine, selv om man ikke kan kombinere firehjulsdrift med den fine EAT6-automaten og 180-hesteren, noe som er synd og skam. Importøren regner med å selge rundt 300 Jumpy-Expert med 4x4 til neste år.
Peugeot Expert 4x4 Expert (og Citroen jumpy) har blitt skikkelig gode kassebiler og et laaangt skritt bedre enn sine forgjengere. Også 4x4-versjonene er fine, selv om man ikke kan kombinere firehjulsdrift med den fine EAT6-automaten og 180-hesteren, noe som er synd og skam. Importøren regner med å selge rundt 300 Jumpy-Expert med 4x4 til neste år. Foto: Fredrik Saugstad
Toyota Hilux:
Pickupen med det udødelige ryktet solgte i 1158 eksemplarer her til lands i 2017.
Den elektronisk kontrollerte automaten er lett å like. 
Oslos elendige trikkegater så vel som grove anleggsveier blir tatt med lite dramatikk, god demping og fullstendig fravær av ulyder fra understellet. Sånt gir deg i hvertfall en følelse av en svært godt sammenskrudd bil.
Toyota Hilux: Pickupen med det udødelige ryktet solgte i 1158 eksemplarer her til lands i 2017. Den elektronisk kontrollerte automaten er lett å like. Oslos elendige trikkegater så vel som grove anleggsveier blir tatt med lite dramatikk, god demping og fullstendig fravær av ulyder fra understellet. Sånt gir deg i hvertfall en følelse av en svært godt sammenskrudd bil. Foto: Fredrik Saugstad
Ford Ranger:
Kanskje pickupklassens beste understell og svært god førerkomfort gjelder fortsatt på Ranger. En av klassens "grommeste" motorer har den også med den 3,2 liters store rekkefemmeren noe som gjør den til en tilhengermester.
Ford Ranger: Kanskje pickupklassens beste understell og svært god førerkomfort gjelder fortsatt på Ranger. En av klassens "grommeste" motorer har den også med den 3,2 liters store rekkefemmeren noe som gjør den til en tilhengermester. Foto: Fredrik Saugstad
VW Amarok: 
Landeveisfavoritten
Å kjøre Amarok med 258 gir oss et lite smil om munnen, masse effekt, fin lyd og god porsjon komfort. Bak rattet har du mer SUV-komfort enn pickup-følelse, men det morsomme er at den går bedre enn de fleste SUV-er. Forbikjøringer er litt for morsomt i forhold til både førerkortet og drivstofføkonomien, men kreftene kommer godt med under akselerasjon og tunge oppgaver.
VW Amarok: Landeveisfavoritten Å kjøre Amarok med 258 gir oss et lite smil om munnen, masse effekt, fin lyd og god porsjon komfort. Bak rattet har du mer SUV-komfort enn pickup-følelse, men det morsomme er at den går bedre enn de fleste SUV-er. Forbikjøringer er litt for morsomt i forhold til både førerkortet og drivstofføkonomien, men kreftene kommer godt med under akselerasjon og tunge oppgaver. Foto: Fredrik Saugstad
VW Crafter:
Vår favoritt av alle førerplassene på lette nyttekjøretøy i år.
Crafter/TGE slår også hovedrivalen Sprinter på dette området, du får rett og slett lyst til å kjøre langtur med en gang du setter deg inn.
Velkjørende, bra med standardutstyr og et knallgodt førersete.
VW Crafter: Vår favoritt av alle førerplassene på lette nyttekjøretøy i år. Crafter/TGE slår også hovedrivalen Sprinter på dette området, du får rett og slett lyst til å kjøre langtur med en gang du setter deg inn. Velkjørende, bra med standardutstyr og et knallgodt førersete. Foto: Fredrik Saugstad