Ikke helt trygt for trafikkanter i tunnelene på Vestlandet
Vegtilsynet fant alvorlige feil ved arbeidsvarslingen i fire av fem tunneloppgraderings-prosjekter i Region vest.

Vegtilsynet med kritikk til Region vest i dag. Illustrasjonsbildet er hentet fra et annet fylke. Dette er Kvenflogtunnelen (E6) som transportører mener er blitt smalere og rett og slett trafikkfarlig etter oppgradering. Arkivfoto: Lars Antonsen.
I en pressemelding idag skriver Vegtilsynet at målet var å undersøke om Statens vegvesen, Region vest, ivaretar sikkerheten for trafikantene ved arbeid i tunneler.
Fem prosjekter ble undersøkt, blant annet ved inspeksjoner av arbeidsvarsling:
- Gudvangatunnelen
- Fretheimtunnelen
- Onstadtunnelen
- Bømlafjordtunnelen
- Lyderhorntunnelen

Mener tunnelen har blitt farligere og smalere etter utbedring
Vegtilsynet undersøkte om det ble gjort en vurdering av risikoen for trafikantene, og om arbeidsvarslingen var i samsvar med krav. I tillegg ble det undersøkt om regionen har et styringssystem som sikrer at arbeidsvarslingen blir kontrollert og fulgt opp.
Regionen har iverksatt flere tiltak for å bedre arbeidsvarslingen. Likevel fant Vegtilsynet, gjennom inspeksjon, alvorlige feil i fire av de fem undersøkte prosjektene. Det gjenstår derfor et arbeid med å få sikkerheten til trafikantene godt nok ivaretatt ved arbeid i tunneler.
Dette er tre av hovedpunktene Vegtilsynet fant. Region Vest har:
- ikke har utført risikovurderinger som avdekker alle farlige forhold for trafikantene som følge av tunnelarbeidet
- ikke har sikret at det i arbeidet med arbeidsvarslingsplan er utført risikovurderinger som avdekker alle farlige forhold for trafikantene
- ikke sikrer at risiko som er påpekt i den overordnede risikovurderingen blir ivaretatt i risikovurderingen for arbeidsvarslingsplanene
Vegtilsynet fant fem avvik som vil bli fulgt opp med Region vest.
Les mer om Vegtilsynet på DENNE linken - eller bestill abonnement på TransportMagasinet HER

Overraskende «lite» plunder da Brynstunnelen ble rehabilitert
Forskere er overrasket over hvor godt yrkessjåførene tilpasser seg redusert tunnelkapasitet. Dette til tross for mer stress, mindre forutsigbare arbeidsdager og ubekvemme arbeidstider.

Lager undersjøisk rundkjøring på Færøyene
Det er gjennomført svært få lignende tilfeller i Norge.

Seks milliarder vil halvere reisetiden
En tunnel under Hadselfjorden vil koste om lag seks milliarder kroner. Vegvesenet mener en undersjøisk tunnel kan halvere reisetiden mellom Svolvær og Stokmarknes.