Transportregnskapene 2017

Godstransport: Vokser på netthandel, fisk og deleekspress

Resultatsesongen bygger seg opp for norske transportører. Noen gjør det (mye) bedre enn andre.

Faksimilen er fra oppslaget til papirutgaven av vår liste 100 største, beste og raskest voksende i fjor. En ting er sikkert, Danx AS er med i år også. Og blant raskt voksende bedrifter, får de ganske sikkert med seg både Girteka-eide TTN Trucking AS og Easy2you AS - og kanskje til og med Oslo-bedriften Hurtig-Gutta Transport AS.
Faksimilen er fra oppslaget til papirutgaven av vår liste 100 største, beste og raskest voksende i fjor. En ting er sikkert, Danx AS er med i år også. Og blant raskt voksende bedrifter, får de ganske sikkert med seg både Girteka-eide TTN Trucking AS og Easy2you AS - og kanskje til og med Oslo-bedriften Hurtig-Gutta Transport AS.
Publisert Oppdatert

Jepps. Tall er kjedelig. Unntatt akkurat det som står nederst. For det handler om penger i lommeboka eller ei.

Fristen for innsending av årsregnskap til Regnskapsregisteret er 31. juli. Men har man orden i skapet sitt, er det liten grunn til å vente:

Gebyret ved evt. for sein levering er intet mindre enn 58.760 kroner.

30 % har levert

I vår andedam – Godstransport på vei – har i skrivende stund ca. 30 prosent av bedriftene (*) allerede levert og fått registrert sine 2017-regnskaper. Og dette symbolet * betyr at vi tar utgangspunkt i selskaper med omsetning på 10 millioner kroner eller mer i 2017.

Foreløpig er altså tallgrunnlaget ingen fullstendig oversikt over bransjen.

Erfaring tilsier også at det er de «flinkeste» bedriftene som har levert før sommerferien. Men allerede nå ser vi tegn til interessante trender i bransjen vår.

Øker omsetning, men lavere avkastning per krone

Disse 30 prosent av bedriftene som har levert regnskap, har samlet økt omsetningen med 6,9 prosent. Dessverre har samlet resultat før skatt øket med bare 2,4 prosent.

Gjennomsnittlig resultat før skatt for disse bedriftene er redusert fra 4,4 til 4,2 prosent. Folkelig sagt: De har vokst i omsetning, men tjener mindre per krone.

4,2 prosent er for øvrig en ganske pen resultatgrad i vår bransje, målt mot hva man tradisjonelt har tjent de siste årene. Men dette gjennomsnittet må altså forventes å synke betydelig når tallene fra resten av bedriftene tikker inn.

Stor forskjeller likevel

Men dykker vi et hakk til nedover i disse tallene, oppdager vi et mye tydeligere skille: De større, klassiske selskapene, som Suldal, Ørland, Sørum, Transferd, Rivenes, LRN, Intertermo og Utengen med flere, de ligger og vaker på omtrent samme omsetning og inntjening som året før.

Men noen selskaper vokser ekstra kraftig. Tre eksempler er:

  • Easy2you AS
  • Danx AS
  • TTN Trucking AS

Forklaringen på Easy2you, er at dette er en fusjon av tidligere Kvikkas og Norpost, og som nå satser med netthandelsdistribusjon som kjernevirksomhet. Eierne bak er det Ålesundsbaserte investeringsselskapet Novela, som består av 21 næringslivsaktører i regionen.

Easy2You dekker nå hele landet og selskapet opplyser å ha over 800 ansatte, 450 biler og en rekke samarbeidspartnere og underleverandører. Omsetningen på 168 millioner kroner i 2017 ga et resultat før skatt på 4,7 millioner.

Danx AS presenterte vi temmelig grundig i fjor, som eneste representant på alle tre av våre lister 100 største, 100 beste og 100 raskest voksende. Og med på alle tre lister kommer de nok i år også, med en økning fra 109 til 150 millioner i omsetning. Og et svimlende resultat på 25 millioner kroner.

Ulempen er at Danx AS egentlig ikke er et «godstransportselskap» som øvrige på listen, ettersom de ikke eier en eneste bil selv. Men det er fortsatt drøyt imponerende, for et selskap som har funnet sin nisje i ekspresslevering av deler til en rekke bransjer.

TTN Trucking AS er heleid av Thermo-Transit Norge AS, som igjen er heleid av Girteka. TTN Trucking økte omsetningen til 90 millioner kroner i 2017, mens Thermo-Transit økte omsetningen med 90 millioner kroner til totalt 705 millioner kroner (men er registrert med næringskode spedisjon).

Thermomax Trondheim, også Girteka-eid, er foreløpig ikke med på listen, men alt tyder på at Girteka vokser i Norge.

Så har vi kvinnelig ledelse da, gutta

Litt lenger nede på listen finner vi mange flere artige eksempler vi kommer tilbake til etter hvert. Som Hurtig-Gutta Transport i Oslo.

Selskapet øker kraftig i omsetning til 62 millioner i 2017 - og dobler samtidig resultatet til 8 millioner. Vi har jo tidligere meldt at selskaper med kvinnelig ledelse i transportbransjen (de få bedriftene som har det) kan vise til langt bedre resultater enn gjennomsnittet.

Og gjett hvem som er sjef hos Hurtig-Gutta?