Vanskelig å skaffe dekk på Notodden?

Bil fikk hjullås grunnet slitte dekk forrige onsdag, men fikk låsen fjernet før helgen. Ble likevel stående i nesten en uke.

Vår tipser forteller om en bil som har sto i seks dager i påvente av nye dekk til hengeren. Leserbilde.

Vår tipser forteller om en bil som har sto i seks dager i påvente av nye dekk til hengeren. Leserbilde.

Publisert

Onsdag i forrige uke skulle en bil fra Kreiss, angivelig i oppdrag for Bring, laste gods på en fabrikk i Notodden.

De som håndterte godset mente imidlertid dekkene på hengeren var så dårlige at de ikke ville laste godset. Historien vil ha det til at Bring på spørsmål om dette sa det var OK, at ekvipasjen skulle få nye dekk i Drammen.

Men dette var en dag med skrekkelig være og føre, så etter en telefon til, endte bilen i stedet på Vegstasjonen i Notodden med hjullås. Da vi begynte å kikke på saken tirsdag, sto bilen der fortsatt, dog ikke lenger med hjullås.

I følge kilder er det sannsynlig at sjåføren bor i bilen, da den blant annet ble observert med lys i og motor i gang på søndag kveld. – Og det i en lang periode med under 20 minus. Det er både farlig og skammelig, mener vår tipser.

Hjullås av allerede torsdag

Thore Paulsen i tungbilgruppa på Notodden bekrefter deler av forholdene til Tungt.

- Ja, vi dro og kikket på bilen onsdag. Det var en dag med riktig elendig vær, og vi mente det ikke var forsvarlig å la den kjøre da. Hengere hadde i utgangspunktet dårlig dekk, og to av dem i tillegg under godkjent mønsterdypde.

Siden lastestedet bare var en kilometer fra Vegstasjonen, tok Paulsen og teamet bilen med til Vegstasjonen før det ble satt hjullås på. Hensikten var å gjøre det litt lettere for sjåføren mens han venter på dekk, ikke minst toalettforhold.

Paulsen forteller imidlertid at hjullåsen ble tatt av allerede på torsdag, da kjøreforholdene igjen var gode. Og likevel stod bilen her tirsdag – bare et steinkast fra en dekkbutikk

- Jeg har snakket med sjåføren i dag, og han mener det skal løse seg i løpet av et par timer nå, sa Paulsen da vi pratet med ham tirsdag rundt lunsjS.

Denne Kreiss-bilen må for øvrig ikke forveksles med en annen i samme ærend. Det var nemlig to biler som skulle laste samtidig. Den andre – også det en toakslet bil med treakslet tralle, hadde gode dekk på både bil og henger.

Kort tid senere ble bil nummer to likevel stående å sperre trafikken ved Meheia i flere timer, da sjåføren hadde valgt å la være å legge kjetting.

Kreiss kjent for godt utstyr

- Vi så også på den andre bilen da den skulle laste, men den hadde gode dekk på både bil og henger, så det har ingen grunn til å holde igjen den.

- Vi var egentlig overrasket over at den første hadde dårlige hengerdekk. Inntrykket av Kreiss er av godt utstyr. Men sjåføren i bil nummer to burde selvsagt lagt på kjetting i tide, avslutter Paulsen.

Sånt kan skje, men det Tungt og flere av leserne lurer på, er selvsagt hvorfor bil og sjåfør må stå stille i en uke for å få nye dekk, parkert som den er foran en dekkbutikk.

- Øyvind Brukås i Vianor på Notodden, dere ligger vegg i vegg med trafikkstasjonen og fører til og med Kreiss foretrukne dekkmerke. Har dere ikke prøvd å selge dem dekk lokalt?

- Joda, og det er ikke første gangen vi opplever dette med parkerte biler på trafikkstasjonen. Heldigvis skjer det sjeldnere og sjeldnere, og forhåpentligvis skyldes det at bilene har bedre dekkutrustning nå, svarer Brukås.

Det løste seg etter noen dager

- De fikk pris av oss i forrige uke, men valgte å vente på egen leveranse. De har faktisk akkurat lagt om til seks nye hjul med leie av vårt utstyr her nå nettopp.

Kreiss er et stort og solid transportselskap i Latvia, med en oppgitt omsetning på 150 millioner euro i 2016. Selskapet har markert seg Norge i det siste, både med mye kjøring og flotte biler – for ikke å snakke om snakkis-videoen i fjor, da en av deres sjåfører via rask reaksjon i praksis reddet livet til en ubetenksom norsk skolegutt.

Selskapet registrerte også et norsk NUF i 2016, men dette ble slettet fra Brønnøysundregistrene igjen i september 2017. Tungt har derfor spurt Kreiss i Latvia om forholdet på email og melding, men de har så langt ikke rukket å svare oss.