Verdens raskeste europavei

Den er 130 meter lang og skal dekke inn 22 kilometer manglende asfaltstripe mellom Halhjem og Sandvikvåg. Velkommen om bord i MF Bergensfjord.

Førstestyrmann Stian Stensletten sikter inn mot Sandvikvåg.
I dårlig vær er det enda mer spennende. - Du får ikke prøve deg her på første turen. Du må både ha fart og riktig retning for å lykkes, sier han.

Førstestyrmann Stian Stensletten sikter inn mot Sandvikvåg. I dårlig vær er det enda mer spennende. - Du får ikke prøve deg her på første turen. Du må både ha fart og riktig retning for å lykkes, sier han.

Publisert Oppdatert
Pekefingermentalitet er utbredt i blant matrosene på fergedekket.

Pekefingermentalitet er utbredt i blant matrosene på fergedekket.

Hvert 45. minutt legger en av de tre gassfergene fra Fjord1 til kai og binder sammen E39 mellom Stavanger og Bergen. Målet er hver gang å stenge baugporten igjen etter bare fem minutter. En krevende øvelse med to bildekk fullpakket med vimsete personbilister og søvnige yrkessjåfører som gjerne har tatt turen bak i køya under overfarten.

Med vante bevegelser gestikulerer matrosen og peker hvor han vil ha bilene som renner inn over fergelemmen. En kollega er i kjelleren og stabler småbilene mens en tredje er inne på kaien for å jage folk hurtigst mulig om bord.

Kaptein Ragnar Remme (nærmest) og førstestyrmann Stian Stensletten sliter seg ikke akkurat ut på turen. Det meste blir rutine etter hvert.

Kaptein Ragnar Remme (nærmest) og førstestyrmann Stian Stensletten sliter seg ikke akkurat ut på turen. Det meste blir rutine etter hvert.

Oppe i styrhuset sitter førstestyrmann Stian Stensletten og tar tiden.

De klarte det på under fem minutter denne gangen også. Fergelemmen smeller igjen.

Siste bil har ikke fått på håndbrekket enda og vi er allerede på vei sørover Bjørnefjorden.

Stensletten vrir litt på autopiloten og Bergensfjord dreier littegrann. En dings på størrelse med en sigarettenner styrer hele skuta her ute på fjorden. Først når vi legger til kai griper han tak i to joysticks for å lande trygt. Med dem styrer han både pådrag og sving. En bedagelig jobb på en godværsdag som denne.

På hver overfart har han selskap av en matros eller kaptein Ragnar Remme.

Får utkikksjobben

Matrosene får ofte utkikksjobben. Spesielt om sommeren og når det er uvær ute i havet, blir det stor trafikk i denne leden. Med en fart som overgår de fleste andre av denne størrelsen, er det viktig å få øye på hindringer tidlig.

- Er det dårlig sikt er vi alltid to offiserer på broen. Når været er fint får han klare seg selv, fleiper Remme og kikker på styrmannen sin.

Som kaptein på en slik skute har han uansett nok å gjøre, kanskje mest med papirarbeid. Så når han har kontortjeneste, stepper en av matrosene inn som utkikk.