Er dette verdens sterkeste tømmerbil?

- Jeg kaller det strøm-assistert diesel

Først med skilter. Sisu Hybrid.
Først med skilter. Sisu Hybrid. Foto: Jari Halonen
Publisert

Da Sisu overrasket en hel verden med å vise det som trolig er verdens råeste miljøbil, sperret mange øynene opp. 900 hester, 3600 newtonmeter og superkapasitorer hørtes passende sci-fi ut.

- Hva pokker er en superkapasitor? undrer du kanskje. Vel; korversjonen er at det ikke brukes store, tunge batterier som lagrer strømmen, men at energien lagres i kondensatorer plassert bak førerhuset. Fordelen er at det går lynkjapt å lade, ulempen er at det ikke kan lagres så mye. Men det trengs heller ikke, mener Sisu. Tidsvinduet der du trenger maksimal effekt er som regel svært kort, hevder de.

Tungt.no var med til Finland og testkjørte prototypen. Du kan lese (mye) mer om systemet og hele saken her: Sjekk ut: Hybrid på Sisu-vis.

1 av 10 solgte har hybridløsning

Sisu åpnet salget tidligere i år og så langt har omkring 1 av 10 solgte Rock og Polar hybridløsningen. Det betyr at det etterhvert vil bli synlige biler på finske veier, selv om det ikke er de helt store volumene vi prater om. Sisu produserer totalt ca 120 biler i året fordelt på tømmer-, tipp-, maskin- og kranbiler.

Prototypen var en Sisu Rock, altså en grusbil. Nå er imidlertid første bil på finske veier - og det er en tømmerbil. Sisu Polar for å være korrekt.

Først med skilter

Eieren, Jari Halonen, har nettopp fått skiltene på og møter mange spørsmål om den nye bilen. Selv har han lært seg å forklare to ting: Emblemet med 900+ betyr at det er mer enn 900 hester og når folk spør om hybridløsningen, forteller han det enkelt: - Jeg kaller det strøm-assistert diesel.

Blir det flere turer, mindre utslipp og mer gøy med hybrid? Er du i Finland denne helgen, kan du spørre Jari Halonen. Han er nemlig å treffe på Power Truck Show i Kauhava, Finland fredag og lørdag. I mellomtiden bruker vi tiden på å vente på første norske bil...