23948sdkhjf

Verdenspremierer på glattisen

Continental lanserte nylig sine nye vinterdekk utenfor Saalfelden i Østerrike. Andre generasjons vinterdekk for styre- og drivhjul ble demonstrert, men også to verdenspremierer fikk kjørt seg på glattisen.

Tungt var på plass da Continental presenterte sine nye vinterdekk for lastebil og buss nå på tirsdag i den naturskjønne byen Saalfelden i Østerrike. Fire nye vinterdekk og et hybriddekk ble lansert og demonstrert for pressen. De to verdensnyhetene HSW 2 COACH og HTW 2 SCANDINAVIA er utviklet for turbusser og hengere. Samtidig ble styrehjulet HSW 2 SCANDINAVIA lansert sammen med HDW 2 SCANDINAVIA for drivhjul. Fordelene med dedikerte vinterdekk kontra vanlige dekk ble demonstrert på isbanen og var godt synlig både i forhold til bremsestrekning og akselerasjon. Testene var nok mer illustrerende enn vitenskapelige, så det kan bli spennende å få tilbakemeldinger fra norske sjåfører etter en testsesong.

Vinterdekk for hengere

Selv om våren hadde kommet til denne delen av Østerrike så har vel årets vinter minnet oss på behovet for godt grep på snø og is. HTW 2 SCANDINAVIA er det første dekket utviklet spesielt for bruk på hengere og skal redusere faren for utgliding i svinger under glatte forhold. Dekket har nytt mønster med hundrevis av seiper som skal gi et godt grep på snø og is. Dekket skal selges i dimensjonene 385/65 R 22,5 og 385/85 R 22,5.

Ekspressbusser på glattisen

Som førstemann ut av alle dekkprodusenter, lanserte Continental på tirsdag også et vinterdekk for turbusser/ekspressbusser. Det er første gangen et vinterdekk har blitt spesielt utviklet for bruk på store busser som går over lenger strekninger. Dekket har navnet HSW 2 COACH og skal i følge den tyske dekkprodusenten kombinere godt grep på mange ulike underlag sammen med økt rullekomfort og lavt støynivå. Dekket er laget for bruk på alle akslene og kommer i dimensjonen 295/80 R 22,5.

Scandinavia 2

Med andre generasjon vinterdekk i Scandinavia serien var forventningene skrudd noe opp. Continental minnet oss om at utviklingen har blitt svært hightech med krav om å kombinere egenskaper som i utgangspunktet er veldig vanskelig. Med økte krefter både fra motor, bremser og retarder er drivhjul spesielt utfordrende og langt fra noen enkel affære lenger. Continental har laget et tredimensjonalt seipemønster i det nye HDW 2 SCANDINAVIA som skal klare brasene. Drivhjulet kommer i dimensjonene 315/70 R 22,5, 295/80 R 22,5 og 315/80 R 22,5.

Sammen med HSW 2 SCANDINAVIA på framakselen blir bilen/trekkvogna godt skodd for snø og is. Mønsteret på styrehjulet er laget for optimal vanndrenering og styrestabilitet. Med et stort antall gripende kanter skal det sørge for økt sidestøtte og grep på glatt underlag. Styrehjulet kommer i dimensjonene 385/55 R 22,5, 385/65 R 22,5, 315/70 R 22,5, 295/80 R 22,5 og 315/80 R 22,5.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079