23948sdkhjf

Vestlandske takter i Grindavik

Jón & Margeir er en velkjent islandsk transportør som holder til i Grindavik. Hovedbeskjeftigelsen er frakt av fisk som kommer i land i landsbyhavna. Stor var overraskelsen da en av sjåførene snakket kav vestlending!

Jón & Margeir ble etablert som en far og sønn-bedrift av Margeir Jónsson og Jón Gunnar Margeirsson i 1970. Den første Volvoen kom inn i bedriften i 1974 i form av en F86. Etter hvert hadde bedriften totalt 12 slike biler i drift. I dag er det fortsatt hovedfokus på Volvo og i flåten, som teller 14 biler, er det blant annet 4 Volvo FH16 660, 2 Volvo FH16 610 og Volvo FH12 500.

- Hovedbeskjeftigelsen er transport av fisk og fiskeprodukter, samt asfaltkjøring og krankjøring. Vi kjører ruter mellom Grindavik og Reykjavik med containere med frossenfisk. Det er snakk om mellom 150 og 200 containere i måneden. I tillegg har vi ansvaret for all transporten til fiskefabrikkene her i Grindavik, blant annet med ruter til Djúpavogs og Thingeyar. Det er svært tøffe ruter å kjøre, særlig om vinteren, forteller Margrét E. Julíusdóttír på kav vestlandsdialekt. Du verden, tenkte jeg, en vestlending her i Grindavik på Island. Hvordan kan de ha seg?

- Jeg er ikke fra Norge men fra Island, forklarer Margrét da jeg spør henne om hvorfor hun befinner seg på Island. - Jeg flyttet nemlig med familien til Måløy i Norge i 2001. - Da vi reiste over fikk vi høre at alle i Norge snakket godt engelsk. Det er mulig det, men ikke på Måløy! Jeg husker de første turene som lastebilsjåfør i Norge, da jeg kjørte mellom Oslo og Ålesund. Det eneste jeg forstod på radioen var Bush, Taliban og Osama Bin Laden. Derfor var jeg bare nødt til å lære meg norsk, sier den blide 29 åringen som nå jobber som sjåfør hos Jón & Margeir. Hun betror meg at hun savner tiden i Norge, da hun blant annet kjørte for Måløy Containertransport. Familien bodde i Norge i 4 år og flyttet tilbake til Island i 2005. Hun har gledet seg til besøket og innrømmer å ha finpusset norsken før vi skulle komme.

- Jeg kjører sidelaster her i bedriften og stortrives bak ratt. Jeg tilbakelegger mellom 400 og 600 km om dagen, bare med avbrudd for å hente datteren min. Hun tilbringer store deler av ettermiddagen og kvelden sammen med meg i lastebilen, sier Margót, som har kjørt lastebil i 11 år, men innrømmer at lønna kunne vært bedre. Transportbedriften Jón & Margeir holder til i fine lokaler bygget i 2002 der de utfører reparasjoner og vedlikehold på materiellet sitt. Til sammen sysselsetter de 15 sjåfører på fulltid, deriblant Margót som kjører sidelasteren. En tøff dame med ben i nesa, spør du meg.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08