Stig Tore Anthun

Et historisk øyeblikk

Vi har møtt mannen som har flere titalls veteranlastebiler i sitt eie og en Scania R620 som hagepynt.

Lastebiler fra 1970 og oppover ligger Stig Tore Anthuns hjerte nærmest. Han eier flere titalls av dem. Foto: Frode Tellevik

Lastebiler fra 1970 og oppover ligger Stig Tore Anthuns hjerte nærmest. Han eier flere titalls av dem. Foto: Frode Tellevik

Publisert Oppdatert

Stig Tore Anthun er en sammensatt fyr. Han driver transportselskapet Solid Transport AS i Bergen og prøver i tillegg å ta vare på så mange veteranlastebiler han kan. Han er en sterk stemme i debatten rundt rasfarlige E16 mellom Bergen og Voss, i tillegg til en lang historie som internasjonal håndballdommer. I dette intervjuet holder vi oss til lastebilene.

Volvo F88 er favoritten. Foto: Frode Tellevik

Volvo F88 er favoritten. Foto: Frode Tellevik

Kaffe og røyk er aldri langt unna når Anthun sitter i lastebilen. Han er preget av oppveksten. - De som driver med transport uten røyk, de er nok sannsynligvis der mest for hobbyen sin skyld, sier han og ler. Vi er på vei til Hardanger, for å treffe gjengen i "Team Anthun".

Det eksakte antallet veteranlastebiler han eier, får vi ikke vite. Anthun vil ha noen hemmeligheter, mest for å kunne flire litt for seg selv når andre påpeker mangler i samlingen hans. Hvem vet om akkurat den nevnte bilen står i en garasje i Hardanger? Anthun har tre lokasjoner der han lagrer veteranene sine.

Filosofien hans er enkel og raus. Bilene skal brukes som de er. Derfor deler han ut nøkler til kompisene med beskjed om å ta godt vare på bilen. - Denne kan du kose deg med når du blir pensjonist, sa han til Erling Børven og stakk nøklene til en strøken Scania 141 i neven hans. Slikt blir det vennskap og gjensidig tillit av.

Team Anthun. Fra venstre: Erling Børven, Frank Byrkjeland, Stig Tore Anthun, Henrik Tveiterås, John Roger Tveiterås og Steffen Bruflat. Foto: Frode Tellevik

Team Anthun. Fra venstre: Erling Børven, Frank Byrkjeland, Stig Tore Anthun, Henrik Tveiterås, John Roger Tveiterås og Steffen Bruflat. Foto: Frode Tellevik

I 2007 kjøpte Anthun to Scania R620 til firmaet sitt. Den ene kjørte han 42 turer øst-vest med, før han parkerte den på hytten i Jondal. Der står den enda. - Jeg ble litt forbanna over at den var så dyr i drift. Historien om R620'en handler også om en avgiftspolitikk overfor firmaer i Norge som jeg syns er helt bak mål. Jeg betaler heller penger til en Scania R620 utenfor hytteveggen enn å betale det i skatt, sier han.

Meninger har han nok av. Anthun blir sjelden målløs og de som treffer ham for første gang skjønner fort at de må være skjerpet i samtalen. Spesielt hvis den handler om transporthistorie. - Historien til bilene er viktigst for meg. Derofor blir de værende i den stand og de fargene de er når jeg kjøper dem. Ingen er strøkne. De forteller historien slik den var den gang man kjørte med en gul og en grønn skjerm og gjerne en bulk her og der.

Stig Tore Anthun har en stor finger med i arrangementet av Hardangertreffet i Odda. Foto: Frode Tellevik

Stig Tore Anthun har en stor finger med i arrangementet av Hardangertreffet i Odda. Foto: Frode Tellevik

For Stig Tore Anthun er det den historien som er viktig å bevare. Hverdagen og den harde virkeligheten. - Skal vi klare å skape et bra miljø rundt dette med veteranlastebiler, er det transporthistorien som må stå i fokus, avslutter han.

Abonner på TransportMagasinet og få alle historiene rett hjem. Klikk her