Norske DSV-sjåfører:

"Vi kjenner oss ikke igjen"

Det sier flere av de 180 norske DSV-sjåførene, etter at det har vært mye negativ omtale av DSV i vinter. De er nemlig stolte av arbeidsplassen sin og synes det er på tide at de positive sidene også kommer fram.

Sjåførene Rolf Haugen t.h. og Knut Erik Nybakken har lang fartstid i firmaet og stortrives med god lønn og ordna forhold. De kjenner seg ikke igjen i den negative omtalen DSV har fått i det siste. 
Sjåførene Rolf Haugen t.h. og Knut Erik Nybakken har lang fartstid i firmaet og stortrives med god lønn og ordna forhold. De kjenner seg ikke igjen i den negative omtalen DSV har fått i det siste. 
Publisert Oppdatert
-Vi tenker sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet hos oss. Alle dekk er av merket Bridgestone og selv om de er M+S-merket har vi egen seipemaskin der vi seiper alle hengerdekkene for bedre veigrep, forteller Jarle.
-Vi tenker sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet hos oss. Alle dekk er av merket Bridgestone og selv om de er M+S-merket har vi egen seipemaskin der vi seiper alle hengerdekkene for bedre veigrep, forteller Jarle.
Knut Erik er klar for ny uke og nok en Stavanger-tur. Rolf ønsker ham god tur.
Knut Erik er klar for ny uke og nok en Stavanger-tur. Rolf ønsker ham god tur.
Her er det ingen sjåfører som får ødelagt helga fordi de må ta med seg lastebilen hjem
Jarle Heyerdahl, DSV Mysen

 

Etter de mange negative oppslagene om DSV for en tid tilbake, tok flere norske DSV-sjåfører kontakt og syntes det ble litt vel mye negativt om en arbeidsplass de var både stolte av, og fornøyde med. De følte også at de ble litt uglesett på jobb, fordi de representerte DSV, og mente at de positive sidene måtte fram også.

DSV Road AS i Norge har 120 egne biler og 180 sjåfører i Norge, fordelt på lokasjoner i Mysen, Langhus, Arendal og Ålesund. I Mysen driver de kun med thermotransport, og det er det som en gang var Sandtorp Thermotransport som i dag heter DSV. De ble i 2006 kjøpt opp av Waagan Transport, som så valgte å selge alt til DSV et par år etter. Skal vi tro meldingene vi har fått fra sjåfører, så er den eneste endringen at det i dag står DSV på bilene, og ikke Sandtorp eller Waagan.

3000 hengere til DSV

Sjåfører

Vi er på besøk hos Mysen-avdelingen til DSV. Der treffer vi på to erfarne sjåfører med lang fartstid på landeveien. De har også vært en god stund hos det som i dag heter DSV. Rolf Haugen har vært her i 12 år, og begynte i det som den gang het Sandtorp Thermotransport.

-Jeg kjørte tidligere for en transportør på Vestlandet, men med bosted på Eda i Sverige ble det litt langt å reise til og fra jobb. Da jeg fikk jobb her på Mysen ble det et helt annet liv. Nå har jeg kjørt her i 12 år og vil si jeg har det meget godt. Jobben er den samme, og ledelsen her er den samme, selv om vi i dag heter DSV. Jeg må innrømme at jeg ikke har syntes det har vært så gøy i det siste med all den negative omtalen, sier Rolf til TransportMagasinet.

Kollega Knut Erik Nybakken er helt enig. Selv har han kjørt her de siste ni årene, og er godt fornøyd med tingenes tilstand.

DSV kjøper Ontime Logistics

Ordna forhold

Begge kjører fast på Stavanger og kan fortelle om meget ordna forhold der de kjører i turnus med ca. fire uker på og over en ukes friuke etterpå. Lønna er også godt over tariff.

-Dessuten er det aldri noe tull med redskapen. Vi får ny trekkvogn hvert tredje år, og ny tralle hvert sjette år. Service, reparasjoner og dekk er det heller aldri noe surr med. Og lønna tikker inn punktlig hver eneste måned, sier de to.

De har fast tilholdssted på Mysen, nærmere bestemt ved Ramstadløkka Auto. Dette var tidligere et verksted eid av Sandtorp, nå eies det av Per Waagan. At Ramstadløkka Auto er Mercedes-Benz-verksted, samt er servicepunkt for både Carrier og Schmitz, kan ikke passe stort bedre. Det er nemlig oppskriften på det DSV-avdelingen på Mysen har av utstyr.

-Det er deilig å bare kunne sette fra seg bilen når vi kommer hjem til helga. Trengs det reparasjoner eller service tar andre seg av det. Jeg har tidligere jobbet steder der jeg har hatt bilansvaret for bilen jeg kjørte. Slikt blir det ikke mye fritid av, mener Rolf Haugen.

Han forteller også om et godt sosialt miljø der det både arrangeres julebord og sommerfester. 

Kompetanse

Nå skal det sies at å komme til DSV på Mysen, ikke føles som å komme til en megastor transportør. Her har de 16 biler og 30 ansatte, og ledelsen vet godt hva transport går ut på. Daglig leder Jarle Heyerdahl begynte som sjåfør i bedriften, den gang Sandtorp hadde to semier. Nå har han vært der i mer enn 20 år.

-Vi er ikke overadministrert for å si de slik. Av de 30 ansatte er det to faste på kontoret, i tillegg har vi to befraktere som jobber halve tiden som befrakter og halve tiden som sjåfører. Da får man den rette kompetansen og vet hva transporten krever, enten de sitter bak rattet eller bak PCen, forteller Jarle.

Han er stolt av det de får til og er veldig opptatt av at de ansatte skal ha det godt og ha en anstendig lønn, men innrømmer at det kan være en utfordring i dagens transportmarked å legge inn pris på kjøring når de må konkurrere med andre som betaler langt under tarifflønn til sjåførene.

Flinke sjåfører

-Vi har utrolig flinke sjåfører her. De kjører økonomisk og har minimalt med skader. Slike ting er viktige skal vi kunne drive med dette og være konkurransedyktige. Vi setter også sikkerheten i høysete og er svært nye med kjøretøyene og dekkene. Blant annet har vi eget dekkverksted, komplett utstyrt med utstyr for seiping av dekk. Alle dekk legges om av meg og en av befrakterne. Og at to av befrakterne også kjører lastebil halve tiden, skaper en positiv og gjensidig respekt mellom sjåfører og kontorfolk, sier Jarle.

Han var for øvrig den første i Norge som gikk til anskaffelse av utstyr for å fylle nitrogen i lastebildekken. At de får utført alt av vedlikehold og reparasjoner på Mysen er han meget godt fornøyd med.

-Når gutta kommer hjem til helg så kan de bare sette fra seg vogntoget og ta fri. Evt. reparasjoner tar Ramstadløkka Auto seg av. Her er det ingen sjåfører som får ødelagt helga fordi de må ta med seg lastebilen hjem, avslutter Jarle Heyerdahl, daglig leder for DSV på Mysen, en transportør vi tror mange nå får et litt annet inntrykk av.

Les også:

Tar ekstrabetalt for vinterutstyr

Dekksjokk på DSV-vogntog

Tar sikkerheten på alvor

 

Hos DSV på Mysen er det kort vei mellom administrasjon og «gutta på gølvet». Daglig leder Jarle Heyerdahl t.v. står også for dekkomlegging og seiping av dekk, mens befrakter Arild Muskaug bruker halve arbeidsuke ute på veien som sjåfør.
Hos DSV på Mysen er det kort vei mellom administrasjon og «gutta på gølvet». Daglig leder Jarle Heyerdahl t.v. står også for dekkomlegging og seiping av dekk, mens befrakter Arild Muskaug bruker halve arbeidsuke ute på veien som sjåfør.