Samferdselsministeren gjentar kravet:

Vil ta kamp med EU om vinterførerkort

Samferdselsministeren jobber for et eget vinterførerkort for utenlandske sjåfører. Om nødvendig tar han en kamp med EU for å få det til.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bekrefter at han jobber for et eget vinterførerkort for utenlandske sjåfører.  Her er han sammen med kontrollør Roger Gulvik ved Svinesund kontrollstasjon.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bekrefter at han jobber for et eget vinterførerkort for utenlandske sjåfører. Her er han sammen med kontrollør Roger Gulvik ved Svinesund kontrollstasjon.

Opprettet
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at vi skal ha de flinkeste yrkessjåførene på norske veier og er villig til å ta en kamp med EU for å få innført et eget vinterførerkort for kjøring i Norge.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier at vi skal ha de flinkeste yrkessjåførene på norske veier og er villig til å ta en kamp med EU for å få innført et eget vinterførerkort for kjøring i Norge.

Etter en interpellasjon fra Kjell-Idar Juvik (Ap) i Stortinget i går, der problemstillingene rundt utenlandske vogntog var tema, gjentok samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at han ønsker et eget vinterførerkort for utenlandske sjåfører.

- Det er viktig at vi har trygge sjåfører, som forstår hvilke kjøreforhold de er ute på, og som vet hvordan de skal reagere om noe skulle skje under slike vær- og føreforhold, sa Frp-ministeren fra Stortingets talerstol i går. Det er NRK som melder dette.

De flinkeste

Solvik-Olsen har som nevnt også tidligere tatt til orde for et eget vinterførerkort for utenlandske yrkessjåfører, og allerede i 2006 kom et tilsvarende utspill fra en av hans partikolleger.

Solvik-Olsen er klar til å ta kampen mot EU for å få til et slikt førerkort, og sa også at departementet jobber med saken og han håper det kan komme på plass regler som gjør at utenlandske sjåfører må kunne bevise at de har kunnskap om å kjøre på vinterføre.

-Kanskje er dette noe vi får problem med EU for, men den kampen er jeg villig til å ta. Det kan ikke være slik at det er strenge krav til norske sjåfører, mens det er fritt fram for de utenlandske. Dette har noe å gjøre med konkurranseforholdene. Vi skal ha de flinkeste sjåførene på veien, ikke bare de som er billigst og uten kompetanse, sa statsråden i følge NRKs nettside.

Å kjøre vogntog på norske vinterveier krever faktisk kompetanse som mange utenlandske sjåfører mangler.

Å kjøre vogntog på norske vinterveier krever faktisk kompetanse som mange utenlandske sjåfører mangler.