Vil at politikerne skal revurdere støtte til lastebillappen

Transportkomiteen ble utfordret til å revurdere hvorfor det i statsbudsjettet kun er åpnet for utdanningsstøtte for bussjåfører og ikke lastbilsjåfører.

Om det vil skje noen endring, kan ikke sies. Men det var iallfall ingen motvilje fra politikerne i transportkomiteen rundt forslaget om å gå nærmere inn for å se om ikke det bør gis støtte også til lastebillappen og ikke bare for utdannelsen av bussjåfører. Foto: Svein-Ove Arnesen.
Om det vil skje noen endring, kan ikke sies. Men det var iallfall ingen motvilje fra politikerne i transportkomiteen rundt forslaget om å gå nærmere inn for å se om ikke det bør gis støtte også til lastebillappen og ikke bare for utdannelsen av bussjåfører. Foto: Svein-Ove Arnesen.
Publisert Oppdatert

Det kan gå unna i svingene når politikere blir konfrontert i paneldebatter. Ofte blir de kjapt utfordret på kanskje et enkeltspørsmål som pressen deretter umiddelbart kaster seg over. Følgende er et eksempel på dette.

På NLFs transportkonferanse i helgen måtte politikere fra transportkomiteen svare på spørsmål om hvorfor det i statsbudsjettet kun er åpnet for utdanningsstøtte for bussjåfører og ikke lastebilsjåfører. Det vil si: De måtte ikke svare på hvorfor, de måtte «love» å revurdere ordningen.

- Det er dyrt å omskolere seg til sjåføryrket i voksen alder. Når man må ut med nærmere 100 000 kroner kun for den obligatoriske undervisningen som kreves for å ta førerkort klasse CE er det klart at det er behov for støtteordninger. Vi tror det vil hjelpe voldsomt dersom det åpnes for støtte fra Lånekassen til voksne som ønsker å ta både lastebil- og bussjåførutdanning på trafikkskoler. Her må politikerne gjøre noe! utbasonerte administrerende direktør i NLF, Geir Mo, i sitt forord.

De fleste i bransjen er trolig enig. Det er forventet stor økning i gods på vei, samtidig som sjåførmangelen er i ferd med å bli prekær.

- Hvordan kunne det skje at Stortinget har vedtatt en låneordning kun for bussjåfører og ikke lastebilsjåfører? I høringen fra NLF fikk dere et veldig tydelig krav fra oss. Likevel gikk dere avsted og vedtok denne ordningen kun for bussjåfører. Det må dere få gjort noe med. Er dere villige til å revurdere det i revidert nasjonalbudsjett? Ja eller nei? spurte Mo videre.

- Du kan ikke få et klart ja eller nei nå. Men for å si det sånn: Vi lever jo ikke bak muren. Jeg hører hva du sier. Vi må se hva vi kan gjøre fremover, men akkurat denne problemstillingen må vi gå nærmere inn i, svarte leder i transportkomiteen, Helge Orten fra Høyre.

Det er et tydelig signal om at han ønsket å kikke nærmere på saken, selv om han altså ikke ga ved dørene sånn umiddelbart.

Det gjorde derimot Øystein Langholm Hansen fra AP som sporenstraks henvendte seg mot Orten: - Ja, altså… jeg tror du får flertall for det altså. Om du sier det sånn. Og om det ikke kommer fra regjeringen, så får det komme fra opposisjonen, for dette høres helt ufornuftig ut. Jeg har vært veldig opptatt av rekruttering i min forrige stilling som distriktsekretær i LO i Rogaland og det er utrolig viktig at vi nå får rekruttert skikkelig og at det skal være forskjell på bussjåfør og lastebilsjåfør skjønner jeg ikke helt.

Mer skulle det ikke til.

Geir Mo parerte umiddelbart: - Det gjør ikke jeg heller….. SV og Senterpartiet, er vi enige?

- Ja….

- Flott, da har vi løst denne saken. Vi får rettet opp det i revidert, avrundet Geir Mo før han gikk videre til andre spørsmål.

Det blir gjerne litt fleipende latter, småklapping i hender og spontant godt humør av slike stunt. Men spørsmålet står: Hva vil skje nå?

Når vi velger å lage en sak ut av det, er det nettopp for å bidra med litt lettere press mot et særdeles viktig tema. Nemlig rekuttering.

Vi satser på at Langholm Hansen holder løftet om å ta tak i saken.