23948sdkhjf

Vlantana kabotasjetatt

Torsdag i forrige uke ble en Vlantana-bil stanset på Håbakken kontrollstasjon ved E16 i Lærdal. De hadde fiskelass ut av Norge til Russland, men hadde ingen fraktbrev som viste gods inn til Norge. Etter nærmere kontroll fremkom det at bilen har gått i nærmest skytteltrafikk mellom Øst- og Midt-Norge den siste tiden.

- Bilen er en treakslet trekkvogn med gode dekk og kjettinger, sier Torgeir Bang ved Håbakken trafikkstasjon til TransportMagasinet.

Det er dermed ikke noe galt å si om utstyret som tydeligvis er bortimot spesielt utstyrt for norske forhold.

Men bilen har gått fem turer i Norge siden 29. februar. Med to sjåfører på bilen har de rukket å kjøre ganske mye, forteller han.

Byttet tralle ved grensen

- Sjåførene var svært imøtekommende og la umiddelbart alle kortene på bordet. De fortalte at de byttet tralle ved grensen og snudde. Av og til hadde de vært innom Sverige, men uten returlass til Norge igjen. De visste at de kjørte kabotasje, men hevdet at de trodde de oppfylte vilkårene ettersom de hadde vært i Sverige og snudd igjen. De viste oss også kjørebøker som viste hvor de hadde kjørt i Norge den siste tiden, sier Bang.

100.000 i bot

God tro eller ikke - Vlantana fikk 100.000 i bot for forholdet og har akseptert dette. Frem til pengene kom, tok politiet beslag i bilen. Sjåførene har oppholdt seg i trekkvognen frem til i går, tirsdag.

- Vi har et godt politi som følger opp slike saker i vårt distrikt, forteller Bang. Han synes det er veldig viktig at denne type saker kommer frem i media. - Jeg tror kanskje mange ikke kjenner regelverket godt nok når det gjelder kabotasjekjøring, sier han og forklarer at de nå har hatt kontakt med Vlantana og informert om regelverket.

Bøtenivået satt?

Man kan mene og tro hva man vil om det siste. Selv om det sikkert er noe usikkerhet ute og går, er det ikke til å stikke under en stol at mange spekulerer i nettopp dette med kabotasjekjøring. Store selskaper bør også kjenne regelverket. Det er tross alt ikke et særnorsk regelverk, men et europeisk.

Det som er viktig, er derfor at alle slike tilfeller blir slått hardt ned på. Altså at bøtenivået er høyt nok.

Mange vil huske at størrelsen på boten er den samme som Girteka opplevde for kort tid tilbake. Allikevel er det en forskjell. Da Girteka fikk sine bøter, var det ikke første gang de var kabotasjetatt, men andre og tredje. Det er derimot første gang for Vlantana. Det kan derfor late til at nivået er satt for størrelsen på bøtene fremover.

Girteka-saken går videre

Som en digresjon kan vi fortelle at Girteka forøvrig ikke har vedtatt bøtene de har blitt forelagt. De har riktignok overført beløpet til en norsk konto, men pengene står der bare som en sikkerhet slik at de kunne få utlevert bilene dengang de ble stanset. Girteka-saken ser dermed ut til å bli en sak for rettsapparatet.

Les også: Nekter å betale kabotasje-bot

Vlantana - we know the way

Vi i TransportMagasinet har den siste tiden fått en rekke tips om Vlantana. For kort tid tilbake fortalte en sjåfør at han ofte pratet med en Vlantana-sjåfør like over grensen til Sverige som helt åpent fortalte om kjøringen sin:

- Han henter tom tralle i Charlottenberg, kjører til Oslo og laster for deretter å dra til Trondheim, losser der og laster på Hitra, losser og laster på Gardermoen, kjører så til Charlottenberg og bytter tralle med en 4 x 2 trekker. Der får han ny tom tralle og slik fortsetter det.

Nå har altså Vlantana blitt kabotasjetatt en gang. Det er det mange sjåfører som har ventet på. Dersom de pånytt blir tatt, forventer vi en ytterligere økning i bøtenivået.

Vlantanas slagord er: We know the way. Det er godt å se at den veien kan bli dyr om de ikke følger den smale sti!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079