Vlantana-sjåfør bor i bilvrak!

Et vogntog med laks kjørte av veien i Troms i forrige uke. Nå bor den litauiske sjåføren i vraket.

Etter en utforkjøring i forrige uke har den utenlandske sjåføren på det norske vogntoget bodd i vraket. 
Foto: Charles W. Nyheim
Etter en utforkjøring i forrige uke har den utenlandske sjåføren på det norske vogntoget bodd i vraket. Foto: Charles W. Nyheim
Publisert Oppdatert
Bak Joker-butikken i Skibotn bor en utenlandsk sjåfør i vraket av lastebilen han kjørte av veien med. 
Foto: Charles W. Nyheim
Bak Joker-butikken i Skibotn bor en utenlandsk sjåfør i vraket av lastebilen han kjørte av veien med. Foto: Charles W. Nyheim
Sjåførene får kompensasjon som de er i stand til å bo på hotell og kjøpe mat for, men det er deres personlig beslutning hva de skal gjøre med disse pengene.
Vladas Stoncius, administrerende direktør i Vlantana Norge AS.

Det har vært mye snakk om sosial dumping i transportbransjen de senere årene. Som oftest er det sjåfører i østeuropeiske biler som er utsatt for dette, der de jobber for småpenger, bor i bilen i månedsvis, og i det hele tatt har en hverdag som er milevis fra norsk standard. Men sjåfører på norske biler er heldigvis forskånet for slikt - trodde vi.

Vlantana Norge

Vlantana Norge AS er et norsk selskap eid av litauiske Vlantana. På sine nettsider forteller de at de har 1150 ansatte, 850 trekkvogner og 1000 trailere, mens Vlantana Norge AS skal ha 40 norske løyver.

I slutten av forrige uke var en av de norske bilene involvert i en utforkjøring. Vogntoget, som skal ha vært lastet med laks, kjørte utfor veien i nærheten av Skibotn i Troms, og både trekkvogn og trailer fikk store skader. Norsk bilberger ble rekvirert og berget vogntoget. Laksen skal i følge tips ha blitt lastet om og sendt til destruksjon.

Bor i vraket

Når det gjelder det norske vogntoget så ble det slept til en plass rett ved Skibotn sentrum, der det i øyeblikket står lagret bak Joker-butikken. Plassen skal disponeres av bilbergeren.

Den utenlandske sjåføren har fått teipet igjen knuste vinduer og bor i vraket, og det har han gjort siden før helga.

-Bilen lekker diesel, men han må ha litt igjen for han har motoren i gang innimellom, trolig for å få litt varme i hytta. Han har hatte besøk av en kollega en natt, som parkerte ved siden av ham. Der han er plassert så finnes det ingen fasiliteter. Det er vel derfor bøtta står plassert ved førerhytta så han kan bruke den som toalett, forteller yrkessjåfør Charles W. Nyheim til tungt.

Dette er ikke første gang vi hører om utenlandske sjåfører som må bo i bilvrakene sine, men det er første gang vi har hørt om at det gjelder sjåføren på en norsk bil. Dette oppfattes som uverdig av de fleste av oss, men i følge Vladas Stoncius, administrerende direktør i Vlantana Norge, er det sjåførens eget valg.

Hotell  

-Til tross for at lastebilen ble skadet, er den tekniske delen av lastebilen som er knyttet til levekår ikke skadet og fullt fungerende. Motoren samt varme fungerer i lastebilen. Sjåførene får kompensasjon som de er i stand til å bo på hotell og kjøpe mat for, men det er deres personlig beslutning hva de skal gjøre med disse pengene. De bestemte seg for å bli  i lastebilshytta, sier Stoncius i en mail til redaksjonen.

Han forteller også at det er noen deler som gjør at bilen fortsatt står der. Dette er deler som han sier Volvo Action Service ikke kunne skaffe på to uker, men som de selv fikk tak i raskere.

-Teknikerne vil fikse lastebilen. De nødvendige delene vil snart ankomme lastebilen, avslutter Vladas Stoncius, administrerende direktør i Vlantana Norge AS.

Les også:

Vlantana kabotasjetatt

Utlendingene etablerer seg