Forbedringer på Volvo FM og FH

Startstrømmen er sikret

Vinterkulden kan bare komme. Nå blir førerhuset forsynt fra et alternativt batterisystem.

Vinterkulde og startbatterier er ikke alltid bestevenner. Arkivfoto: Frode Tellevik

Vinterkulde og startbatterier er ikke alltid bestevenner. Arkivfoto: Frode Tellevik

Publisert

Volvo Trucks innfører et nytt alternativt batterisystem for Volvo FH og Volvo FM, som gir tilstrekkelig strøm for funksjoner i førerhuset, samtidig som det reduserer risikoen for startproblemer på grunn av utladede batterier.

- Sjåførene kan glede seg over å kunne bruke utstyret i bilen mens den står stille, og samtidig vite at de har nok strøm til deres behov, med minimal risiko for å tømme all kraft fra startbatterier, sier Samuel Nerdal, produktansvarlig for elektrisk og elektronikk hos Volvo Trucks.

Heretter kan man ha det hjemmekoselig uten å tenke på startbatteriene. Foto: Volvo Trucks

Heretter kan man ha det hjemmekoselig uten å tenke på startbatteriene. Foto: Volvo Trucks

Vi har hørt mange frustrerte sjåfører klage på for dårlig batterikapasitet. Ofte skal det oppsiktsvekkende lite til før startbatteriet ikke klarer jobben etter en helgehvil. Nå har Volvo tatt grep, og godt er det.

Det nye batterisystemet har to separate batterisett, ett til start og ett til alt annet i førerhuset. Foto: Volvo Trucks

Det nye batterisystemet har to separate batterisett, ett til start og ett til alt annet i førerhuset. Foto: Volvo Trucks

Det nye batterisystemet har to separate batterisett - ett for å starte motoren og det andre for alt annet elektrisk utstyr i førerhuset. Startbatterienes eneste funksjon er å starte motoren og påvirkes ikke av strømforbruket i resten av bilen. Alle andre funksjoner, som parkeringsvarmer, parkeringskjøler, kjøleskap, mediesystem og personlig utstyr, inkludert bærbare datamaskiner og mobiltelefoner, drives av et separat gelbatteri.

Samuel Nerdal er produktansvarlig for elektrisk og elektronikk hos Volvo Trucks. Foto: Volvo Trucks

Samuel Nerdal er produktansvarlig for elektrisk og elektronikk hos Volvo Trucks. Foto: Volvo Trucks

- Disse fordelene er viktige for sjåfører innen langtransport som ofte bor i bilen og som kjører i veldig varme eller kalde klima. Selv på kalde vinternetter kan sjåføren nyte en god natts søvn uten å måtte stå opp og starte motoren for å lade opp batteriene, forklarer Samuel Nerdal.

Færre motorstarter betyr også lavere drivstofforbruk og redusert miljøpåvirkning. - En parkert lastebil som går på tomgang bruker omtrent tre liter drivstoff per time. Med vår løsning er det mulig å redusere tomgangstiden og dermed redusere drivstoffkostnadene betydelig, sier Samuel Nerdal. De nye gelbatteriene gir en lengre levetid enn konvensjonelle blybatterier, og tåler flere ladesykluser. Faktisk, under tøffe brukssykluser, vil gelbatteriene vare minst 10-15 ganger lenger.

Slik virker Volvo Trucks nye batterisystem.

  • Tilgjengelig som alternativ for Volvo FH og Volvo FM. Har to batterisett med separate kretser.
  • Lading gjøres likt som ved konvensjonell batteriløsning via hovedbatteriene, startbatteriene får lading via en egen strømfordelingsenhet i bilen.
  • Elektrisk drevne komfortsystemer og tilbehør får strøm fra 2 stk. 210 Ah gelbatterier.
  • Startbatteriene er konvensjonelle blybatterier, 800 A CCA.
  • Gelbatterier kan enten installeres i bakenden av rammen og med startbatteriene på venstre side, eller i en kombinert batteriboks med gelbatteriene og startbatteriene på venstre side.
  • Skulle du likevel gå tom for strøm, husk å ta TransportMagasinet for hånden. Abonner her!
Fordelene med gelbatterier er høy kapasitet til å drive alt i førerhuset, særlig for langtransport i kalde klima. Foto: Volvo Trucks

Fordelene med gelbatterier er høy kapasitet til å drive alt i førerhuset, særlig for langtransport i kalde klima. Foto: Volvo Trucks