Volvo dropper Kina-samarbeid

Tidligere i går skrev vi at Kinas største lastebilprodusent, Sinotrucks, en datterbedrift av China National Heavy Duty Trucks (CNHTC), skal lisensprodusere MAN. Samtidig har Volvo og CNHTC hatt et samarbeid siden 2003. Et samarbeid som har skrantet de siste årene.

Volvo Kina

Volvo Kina

Publisert Oppdatert

Senere i går annonserte Volvo at de ønsker å avslutte samarbeidet og at alle aksjer selges. Avtalen innebærer at Sinotruck og CNHTC forplikter seg til å kjøpe alle Volvos aksjer i samarbeidsbedriften Jinan Huawo Truck Corporation, der Volvo eier halvparten.

Volvo har slitt på Kina-fronten og fabrikken har lagt øde siden 2007 etter at Volvo-kopien Ho Wo kom på markedet. Mange vil hevde at Volvo rett og slett ble lurt av den kinesiske samarbeidspartneren.

Les også: Derfor mislykkes Volvo i Kina

Da det derfor i sommer ble kjent at MAN kjøpte 25% av Sinotruck, kommer avviklingen neppe som noen stor overraskelse. Selv uten samarbeidsproblemer ville det vært lite trolig at to europeiske produsenter kan samarbeide med samme konsern i Kina.

Volvokonsernet satser nå istedet videre i Kina via Nissan Diesel.

Men også MAN har slitt med kopier i Kina. For kort tid siden ble en turbuss identisk med Neoplan lansert. Les: MAN vant saken

Det kinesiske markedet er for stort til at man kan utelate det, samtidig som utfordringene er så store at man skal holde tungen i rett munn for å lykkes.

Vi tipper det kommer flere overraskelser fra den fronten.