Volvo FE LEC

Nye Volvo FE med frembygd lavt førerhus, beregnet på renovasjon ble vist på Transport 2011. Den fant tungt.no gjemt mellom to messehaller, så vi snek oss inn for en nærmere titt. Betegnelsen kalles for L.E.C. som står for Low Entry Cab. Den er perfekt for oppgaver som krever mange inn- og utstigninger gjennom ruta.

Volvo FE LEC Low Entry Cab hadde premiere på Herning 2011.

Volvo FE LEC Low Entry Cab hadde premiere på Herning 2011.

Publisert Oppdatert

Modellen kommer som 4x2 eller 6x2 med luftfjæring på boggien. Motoren er Volvos 7 liter med 300 Hk og leveres som Euro 5 eller EEV standard. Den største 3-akslede utgaven kan leveres med styrbar løpeaksel for gode kjøreegenskaper i tettbygde strøk.

Helautomatisk girkasse av typen AL306 med 6 trinn og trykknapper skal minske belastning på både sjåfør og bil. Chassiet kan i en 6x2 konfigurasjon registreres med en totalvekt på 26 tonn fordelt med 8 tonn på forakslen og 19 tonn på boggi. Dette gir 1 000 kg lastetoleranse. FE er konstruert med flate parallelle chassisstag.

264 cm overheng

Hytta har sitteplasser til fire og det lave innsteget skal sikre at adgangen til førerhuset blir enkel, takket være den brede døren og det flate gulvet. Førerhuset er 2,3 meter bredt med mulighet til å gå på tvers gjennom førerhuset. Det er brukt plastskjermer som lett kan skiftes ved en eventuell skade.

Gulvet er også gummibelagt og kan spyles rent.

Spesielt egner kjøretøyet seg til innnsamling av dagrenovasjon med hyppige start og stopp. Fra framaksel til fremste støtfanger måler den 2 meter, høyden er 264 centimeter pluss 27 millimeter for solskjermen.

Fjæringen foran har luft, bak har firebelgs luftfjæring med krengnings stabilisator. Knelefunksjon kan også leveres, dette senker chassiet til 250 mm over bakken (med 315/80R22,5).

Dette gjør at første trinn inn til førerhuset er kun 440 millimeter opp.