23948sdkhjf

- Volvoen innfrir forventningene

Etter noen mil denne gangen logger vi oss på en Volvo FH540 med dual clutch og dynamic steering. Svein Magne Krakk har testet utstyret i halvannet år nå.

ETTER NOEN MIL KAP 2:
VOLVO FH540 TRIDEM

Daglig bruk

– Daglige sjekk, enkelt eller plundrete?

– Syns det er veldig greit å komme til sjekkpunktene, men skal jeg påpeke en ting så er de veldig glade i å lage plingelyder i disse bilene. Det kommer feilkoder og pling på alt mulig. Nå for eksempel viser den redusert bremsefunksjon. Man kan jo bli stresset av mindre, men på verkstedet får jeg bare beskjed om at det er en overivrig slitasjegiver på bremsene.

Den plinger hver gang jeg starter og hvis jeg stanser i en rundkjøring. Det plinger også hele tiden hvis spylevæskenivået er lavt. Uansett går alarmen hos meg hver gang, så jeg lurer jo på hva som skjer hvis det virkelig er noe alvorlig. Det blir litt ulv, ulv.

Et annet irritasjonsmoment er hvis det minker på kjøretiden. Jeg talte over 10 varselpling en dag jeg skulle rygge meg opp en gårdsvei og rundt en silo.

– Brukes automatiserte sjekkpunkter/fjernsjekk i app eller annet?

– Peiler olje med jevne mellomrom. Stoler ikke blindt på elektronikken, men bruker app på mobilen for å starte varmeren før jeg skal på tur.

– Påfylling av AdBlue, spylervæske OK?

– Syns det er greit.

– Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

– Ja, bilen er bestilt med plastskjermer, så det blir trangt, men hever jeg den på luften er det plass nok. Man får forøvrig god trening å legge kjetting når man kjører kraftfôr i Hardanger.

– Enkelt å skifte vindusviskere?

– Enkel sak.

– Hvor ofte har du være på verksted for å oppdatere bilen?

– Den har vært på tre servicer og da regner jeg med de har oppdatert, uten at jeg vet hva.

– Endret den seg etter oppdateringen?

– Ja, jeg kjenner at den ble annerledes på giringen. Den ble bedre etter et verkstedsbesøk.

Hyttelivet

– Førermiljø, plusser og minuser.

– Syns brytere er oversiktlige, men litt små og litt for lette på avtrekkeren. Hvis jeg sitter klar med fingeren på sandstrøeren, går den gjerne på bare jeg kommer borti bryteren, uten at jeg hadde tenkt å trykke. Men noe stort problem er det ikke.

– Sikt og blindsoner?

– Det har blitt veldig bra. I gamlebilen kunne det skjule seg en leddbuss bak speilene, så det er et hav av forskjell.

– Hvor nært bilen ser du asfalten?

– 5,60 meter.

– Sover du godt? Seng og gardiner OK?

– Ja, det syns jeg er bra, men jeg føler den er litt kald på vinteren. Det trekker ikke, men den er ikke så lun heller, føler jeg.

– Hvordan fungerer kantina? Kjøleskap, muligheter for å smøre mat.

– Litt klur å finne drikkeflaska i kjøleskapet mens jeg kjører, men ellers går det greit.

– Inngang, stigtrinn, håndtak OK? Hva med bagasje?

– Greit det også, vil jeg si. Men skoene blir våte hvis de står i stigtrinnet underveis.

– Høyde fra gulv og ned, antall trinn?

– 1,64 meter, fire trinn.

– Bevegelighet. Har du nok gulvplass?

– Jeg syns det, men så har jeg bare kjørt Volvo, stort sett.

– Bruker du passasjersetet mye når bilen står stille?

– Nei, ikke mye. Ikke er det svingbart sete heller. Men så overnatter jeg ikke i bilen hver uke heller.

– Har du nok lagerplass? Mer av små eller store rom?

– Ja, helst litt for mye. Har skaprekke oppe på bakveggen og det samler seg mye rot.

– Har du speil?

– Nei, men jeg hadde det på solskjermen i gamlebilen. Nå må jeg ta morgenstellet ute.

– Solskjermer, lett å betjene og ikke minst; virker de?

– Kjempegreier med rullegardiner som tetter der det trengs.

– Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

– Ja, da hadde jeg sendt den til Danmark og fått trekt den opp med skinn. Lettere å holde rent.

– Noe som støyer eller klirrer?

– Nei, det er mye bedre enn på den gamle.

– Har du nok plass til papirer og slikt?

– Permen må opp i overhylla, det er ikke plass nede, men det er ikke noe problem.

– Vindsus?

– Ja, det kan du si. Jeg har hatt noen runder med Volvo på det. De hevder bilen går rolig, og det gjør den jo. Men vi merket det samme dag som vi hentet den og sa fra at dette ikke er godt nok.

Vi føler ikke vi har fått helt gehør for dette frem til nå. Problemet var der før vi satte på ekstralys der oppe. Broderen har gått i gang med isolasjonsmatter foran takluken i sin bil, så får vi se. Det er uansett en plage i det daglige. Volvo sin handsfree kan vi for eksempel bare glemme å bruke.

Kjøreegenskaper

– Retningsstabilitet. Tør du ligge på hvitstripa?

– Ja, uten tvil. Når vi laster rett kan vi ligge utenfor hvitstripen også om det trengs. Det som gjør meg litt betenkt med VDS, er om uerfarne sjåfører merker faresignalene i tide.

– Kjører du automat eller manuell? Hvorfor?

– Før kjørte jeg konsekvent manuelt, men denne får kjøre 95 prosent av tiden i automat. Det blir ofte litt ekstremsport på gårdsveiene, så da låser jeg den. Litt av gammel vane, men det hender også den ikke klarer det den hadde tenkt med fullt lass på de verste stedene.

– Hva tenker du om denne kassa i forhold til andre du har kjørt?

– Dette er jo det beste jeg har kjørt. Det eneste er utvekslingen med dual clutch. Vi burde nok ikke valgt en høyere utveksling enn på gamlebilen, fordi denne nye blir litt langbeint på kupert vei. Jeg hadde høyere fart på en del bakketopper med gamlebilen enn jeg har med denne. På fin vei derimot, er denne utvekslingen genial.

– Retarder, automat eller manuell? Hvorfor?

– Litt begge deler. Jeg kjører mye på cruisekontroll, men akkurat ned i de bratteste tunnelene velger jeg å dra i spaken.

– Fornøyd med boggiløft og avlastning?

– Ja. Denne bilen er jo bygget om til norsk boggiløft, så jeg får løftet fritt. I tillegg fikk jeg dem til å omprogramere slik at boggien er fullt nedpå samtidig som jeg får avlastet den bakre tandemen. Da blir også fremkommeligheten på trange plasser bedre.

– Skal vi si noe om dekkslitasje?

– Har ihvertfall kjørt framdekkene 75 000 kilometer nå. Har aldri fått så mye kilometer på dem før.

Førerassistentsystemer

– Hvilke fungerer bra?

– Det er lite førerassistentsystemer på denne bilen. Lurer på om det er fordi dette er en tridem, for ingenting er koblet vekk.

– Hvilke kobler du bort?

– Er glad for alt sånt jeg slipper.

– Har du opplevd automatisk nødbrems, i så fall hvordan gikk det?

– Nei.

Det digitale instrumentpanelet

– Er det enkelt nok å lese det som vises?

– Ja, det vil jeg si. Blir litt vanesak. Litt irriterende at alarmen for kjøretid kobler vekk ryggekamera når den går til aksjon.

– Er det enkelt nok å finne frem i menyene til det du trenger?

– Ja.

– Kan du skreddersy instrumentvisningen til dine behov?

– Ja, det kan jeg også.

– Har bilen førercoaching fra produsent? Er den i så fall nyttig?

– Ja. Nytteverdien er både og. Jeg kan få den til å bli 100% hvis jeg går inn for det, men jeg er ikke sikker på om jeg dermed sparer mer diesel enn om jeg kjører slik jeg vil og havner på 93 prosent i stedet.

Hvis jeg triller ned en lang slakk bakke gir den meg trekk fordi jeg ikke bruker cruisekontroll, for eksempel. Slike ting. Men det er absolutt tips å hente, selv om vi ikke er enige om alt.

– Hva er den beste forenklingen og hva er den dårligste bieffekten av stadig mer data i lastebilen?

– Forenklingen er oversikten over kjøre- og hviletid, vektindikator og slikt. Bieffekten er alle varslingene. Et lite lys kunne fortalt meg at det er lite spylervæske, så hadde jeg visst det. Jeg trenger ikke høre piping for slikt.

Telefon, radio, musikk, navigasjon

– Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

– Her er alt originalt.

– Er det lett å koble opp telefon, finne radiostasjon og plotte rute?

– Bruker telefonen til å spille musikk. Ellers klarer jeg meg uten GPS.

Kommunikasjon med kontoret/kundene

– Hvordan holder du kontakt med kjørekontoret og mottar/registrerer oppdrag?

– Telefon og mail.

– Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?

– Automatisk. Vi har avtale med Transportkompetanse.

Design

– Hvilken lastebil er den peneste å se på og hvorfor?

– Vanskelig spørsmål. Jeg tror jeg lander på en Volvo F12 Royal fra 1987. Det er den fineste.

Fakta om bilen

Spesifikasjoner: Volvo FH540 8x4 Tridem med løft og sving på bakre aksel. Dual clutch og dynamic steering Kjørelengde per dato: 132.000 km Bilen tatt i bruk: 1. februar 2016 Type kjøring: Dyrefôr i bulk for Felleskjøpet Rogaland Agder Påbygg: Trykktanker til fôrtransport, med sug og blås

Fakta om sjåføren

Navn: Svein Magne Krakk (34) Bosted: Vindafjord, Rogaland Fartstid: 13 år Kjørt mest: Volvo og litt Scania

Sjåførens melding til fabrikken:

Dette er genialt: – VDS-styringen kommer på førsteplass for min del. Grunnen er at Volvo tidligere var lettstyrte, men har blitt tyngre og tyngre etter hvert som nye modeller har kommet til, før denne siste kom med VDS. Derfor er det spesielt merkbart. Dual clutch må også nevnes. Den er fantastisk.

Dette bør forbedres: – Vindsus og setehøyden. Setet har vært for høyt så lenge jeg har kjørt Volvo. Kjører jeg en tur med en Scania detter jeg på plass i setet med en gang. Når jeg skal tilbake til Volvo bruker jeg en uke på å venne meg til det igjen. Jeg ville gjerne hatt et lavere sete i denne. Pumper jeg luft i det, kikker jeg rett inn i skriveren.

Dette sier sjefen

Bileier: Jakob Krakk, Krakk Transport AS – Hva var den utløsende faktor for at dere kjøpte akkurat denne bilen? – Vi har hatt god erfaring med Volvo FH540 tidligere. Vi merker stor forbedring fra versjon 3, som vi også var fornøyd med. – Er forventningene innfridd? Dual clutch og VDS-styringen har absolutt innfridd forventningene, i tillegg til at bilen er fin å kjøre generelt. – Serviceavtale? – Nei. – Finansiering? – Bilen har vi finansiert selv. – Hvem har bygget påbygget og hvorfor? – Påbygget er levert av VM Tarm a/s. Vårt åttende sett fra den danske påbyggeren. Kvalitet hver gang.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094