Slik vil Volvo kutte 7% drivstoffkostnader

I-Save er optimalisert for langtransport.

Publisert

Det er ved å kombinere D13TC-motoren med oppdaterte drivstoffbesparende funksjoner at Volvo nå går ut med konseptet «I-Save» der de hevder å kunne spare opp mot 7% drivstoffkostnader ved langtransport.

Kjernen i det hele er mtoren, som Volvo markedsfører som sin med drivstoffeffektive motor for langtransport noensinne.

Den har patenterte stempler som er bølgeformede innvendig, noe som forbedrer forbrenningen og øker effektiviteten ved at varme og energi ledes inn mot midten av sylinderne. Overflødig energi i eksosen blir brukt på nytt til å drive motoren ved hjelp av en ekstra turbin i eksosstrømmen kalt Turbo Compound-enheten.

D13TC-motoren produserer opptil 300 Nm ekstra dreiemoment. Det betyr at du trenger mindre akselerasjon og drivstoff for å holde jevn fart på motorveien.

Andre funksjoner i I-Save inkluderer nye drivstoffeffektive bakaksler, et oppdatert kartbasert I-See-system som analyserer og tilpasser seg kommende stigninger og omfatter programvare for girskifte som er optimalisert for langtransport. Samlet sett kan alle disse produktene og tjenestene redusere drivstoffkostnadene med opptil syv prosent sammenlignet med en D13 Euro 6 trinn D-motor.