Volvo FH vinner tittelen Truck of the Year 2014

Et år etter lanseringen av nye Volvo FH, ble den stemt frem som International Truck of the Year 2014 av europeiske fagjournalister fra 25 tidsskrifter innen transportbransjen.

Opprettet

Fakta om Volvo FH

  • Lastebilen er tilgjengelig med 13- og 16-liters motorer
  • I-See-teknologien kan spare opptil 5 % drivstoff. I-See bruker online lagret informasjon om topografien for å optimalisere girskiftene, fart og bremsing.
  • Kjøretøyegenskapene er utmerkede takket være forbedret chassis og valg om å ha uavhengig forhjulsoppheng.
  • Sjåførplassen er forbedret og gir bedre fleksibilitet. Eksempelvis kan rattet nå tiltes - for første gang i verden på en lastebil.
  • Sjåføren har nå bedre oversikt på veien, ikke minst på grunn av økning av vindusareal på førerhuset samt nytt design på sidespeilene.
  • Mer rette A-stolper gir en kubikkmeter ekstra rom i førerhuset. Dette gir blant annet 300 liter mer oppbevaringsplass og større køye.
  • Volvo Trucks tilbyr maksimal driftstid med nye Volvo FH. Dette løftet er basert på ny teknologi for trådløs overvåkning av komponenter og generell kjøretøy-tilstand.

Prisen Truck of the Year ble mottatt av sjefen for Volvo Trucks, Claes Nilsson, på messen for nyttekjøretøy Comtrans i Moskva mandag kveld.

Lederen for juryen, Gianenrico Griffini, oppsummerer slik: «Volvo Trucks har levert et helt nytt kjøretøy for tungtransport som, med sitt fremtredende førerhus, høyteknologiske drivlinjekomponenter og avanserte vedlikeholdsløsninger, setter en ny standard i transportindustrien.»

Dette er tredje gangen Volvo FH får prisen International Truck of the Year. Den vant også i 1994 og 2000.

Svensken tok seieren med 116 stemmer. Det var allikevel en knepen seier. DAFs nye XF fikk nemlig hele 105 stemmer.

På tredjeplass havnet Mercedes-Benz Arocs, mens Scania Streamline tok fjerde plass. Femteplassen gikk til MANs Euro 6-modell.

Reglene for utmerkelsen innebærer at kandidatene må ha lansert en ny bil i løpet av de siste 12 månedene. Vinneren skal være den bil som mest har bidratt til å effektivisere veitransporten innen innovasjon, komnfort, sikkerhet, kjøreegenskaper, driftsutgifter samt totalkostnad for eieren.