Volvo FH16 750 med svogerpakka

Påbygget er viktigst, sier Runar. Særlig.

Slangetemmerne i Indre Østfold er ikke som andre plasser. Men de er iallefall blide.

Slangetemmerne i Indre Østfold er ikke som andre plasser. Men de er iallefall blide. Foto: Svein-Ove Arnesen

Publisert Oppdatert

Morsomme historier

- Vi hadde ikke fjernkontroll og skulle spyle opp et rør utenfor et hus. Det gikk ikke, så vi gikk istedet inn på toalettet for å suge derfra. Lærlingen sto ved bilen og skulle skru opp krana når jeg sa ifra. Men han var litt ivrig, så han satte igang pumpa idet jeg passerte gardinene på toalettet. Dermed sugde vi opp gardinene og det hele. Det hører med til historien at fruen i huset ikke ønsket avslag i prisen. Hun hadde aldri likt disse gardinene.

 

- Det var en kar som ville ha septiktanken sin tømt. Det gjorde vi, men karen ringte tilbake. Han ville nemlig ha tanken tømt på vårparten, og ikke på høsten. Det var nemlig slik han hadde gjort det i en årekke. Dermed måtte vi pent reise tilbake og pøse tankens illeluktene innhold tilbake hos karen. Til våren skal vi hente den igjen. Det hører med til historien at karen ikke var helt overbevist om at innholdet var fra ham, og ikke fra noe annet sted. Han tok ikke imot noe dritt fra andre om man kan si det sånn.

Nå vet vi hvorfor det ofte er yr i luften i de indre strøk.

Nå vet vi hvorfor det ofte er yr i luften i de indre strøk. Foto: Svein-Ove Arnesen

Vannpumpa ligger gjennom hele lengden. Til høyre ser vi kompressoren.

Vannpumpa ligger gjennom hele lengden. Til høyre ser vi kompressoren. Foto: Svein-Ove Arnesen

- For oss er egentlig ikke bilen det viktigste, sier Runar Kopperud og ønsker så inderlig å bli trodd. Han nikker mot påbygget og skotter tilbake på oss. Vi vet han mener det. Selve lastebilkjøringa står for 10% av jobben og bilen skal rulle kanskje 20.000 i året. Påbygget er også helt rått; men allikevel. - Det er en Volvo FH16 750 med masse ekstrautstyr. Det er vel ikke helt standard i sugebransjen, er det vel?

- Nei, det ble litt spesielt, dette her. Vi har nok satset litt mer enn vi har bruk for akkurat nå. Runar ser ikke direkte lei seg ut når han med innskutte bisetninger innrømmer nettopp dette. Men han kan forsvare innkjøpet. Mens det tradisjonelt sett ofte har vært en bil pr. kommune som har drevet med slamsuging, kjører bedriften Slam og Spyleservice Indre Østfold på anbud for ti nærliggende kommuner. Mange mindre aktører har falt av lasset etterhvert som kravene har blitt tøffere. Nå står 15 slamrelaterte biler og 20 ansatte på lønningslisten til bedriften som kan vise til en pen økning de siste årene.

Finnene har gode løsninger

Påbygget er levert av Eur-Mark i Finland. Botne Tank er norsk importør. Runar har selv vært på fabrikken et par ganger og fulgt oppbyggingen. - Finnene har mange gode løsninger synes han.

Det mener også Bjørn Arne. Han er nettopp kommet inn fra en jobb på et jorde like bortenfor. Nå setter vi oss et par minutter mens vi venter på at kaffen skal bli klar. - Det er alltid like spennende å se hvordan vi klarer oss med 32 tonn når vi skal ut på et vått jorde, ler han. Blir vi stående der, eller kommer vi oss tilbake? Heldigvis er de ikke underlagt kjøre- og hviletid. Denne gangen gikk det bra og Bjørn Arne kan opptre avslappet selv om vi regner med at han har jobbet som en helt med å vaske bilen før vi kom.

Svogerpakke

Bjørn Arne er svogeren til Runar og det er han som skal kjøre herligheten. - Jeg blir litt ertet da, flirer han. Bilen er jo full av ustyr og gutta mener at jeg ikke har fått den store utstyrspakka, men den store svogerpakka.

- Logoen deres vitner om litt… uformell… tone?

- Humor må vi ha, mener Runar. Dessuten er det litt oppbrukt dette med «Vi suger alt» og slike ting.

Der røk altså overskriften min. Pokker.

Vi rusler ut, Bjørn Arne slenger til meg en lue med logo og føler meg litt ansatt jeg også. Vi prater om de to siste bilene de har kjøpt. Tidligere i år handlet de nemlig en FM13 med rustfrie sider. Påbygget satte de over fra en annen bil. Nomek sto for den jobben.

Siste tilskudd er altså denne 750´n. Med mellomgearkasse, kompressor som leverer 4600 kubikk luft i timen og vannpumpe som med sine 200 bar og 500 liter pr minutt, er den klar for drittjobbene i mange år fremover. - Den tar ut 550 hester på påbygget, flirer Runar og som gutta hevder: «det denne ikke tar…det… det sitter fast!»

Denne historien kunne du først lese i sin helhet i en tidligere utgave av TransportMagasinet. Du finner et godt tilbud på abonnement her.

You dont have to be crazy to work here…. we´ll train you! Vi tror Runar. Dagene blir varierte med vacumsuging, trykking av borehull, høytrykkspyling eller frakt av spesialavfall. Bedriften har hatt en god vekst fra omkring 3,7 millioner i omsetning i år 2000 til over 20 millioner i fjor. Runar Kopperud har bedrevet slambil siden han var 26. Hans første bil var en Volvo N10. Det er omkring 20 år siden. I 1996 ble han ansatt i firmaet G. Meyer. Der rakk han fire år før eieren lurte på om Runar og en kollega kunne tenke seg å overta. Det gjorde de og drev bedriften sammen frem til to og et halvt år siden. Den gang hadde de fem biler. Så kjøpte Runar ut sin tidligere kollega og har deretter drevet på egenhånd. Nå teller altså bilparken 15 eksemplarer av ulik hesterase. Både MAN, Scania og DAF er representerte. Nå vil de standardisere noe. Mye av verkstedjobben tar de selv.

You dont have to be crazy to work here…. we´ll train you! Vi tror Runar. Dagene blir varierte med vacumsuging, trykking av borehull, høytrykkspyling eller frakt av spesialavfall. Bedriften har hatt en god vekst fra omkring 3,7 millioner i omsetning i år 2000 til over 20 millioner i fjor. Runar Kopperud har bedrevet slambil siden han var 26. Hans første bil var en Volvo N10. Det er omkring 20 år siden. I 1996 ble han ansatt i firmaet G. Meyer. Der rakk han fire år før eieren lurte på om Runar og en kollega kunne tenke seg å overta. Det gjorde de og drev bedriften sammen frem til to og et halvt år siden. Den gang hadde de fem biler. Så kjøpte Runar ut sin tidligere kollega og har deretter drevet på egenhånd. Nå teller altså bilparken 15 eksemplarer av ulik hesterase. Både MAN, Scania og DAF er representerte. Nå vil de standardisere noe. Mye av verkstedjobben tar de selv. Foto: Svein-Ove Arnesen

Droppventil. Vekt er en utfordring i denne typen kjøring. Bilen veier 23900 kilo alene. Da er det greit å kunne tømme ut litt vann om man nærmer seg grensene for vegvesenets vrede.

Droppventil. Vekt er en utfordring i denne typen kjøring. Bilen veier 23900 kilo alene. Da er det greit å kunne tømme ut litt vann om man nærmer seg grensene for vegvesenets vrede. Foto: Svein-Ove Arnesen

Vi kan ikke noe for det. Vi liker det uformelle i kombinasjon med det seriøse. Logoen forteller om et slikt selskap. Her har forøvrig slangetemmeren Bjørn Arne tørket av fjernkontrollen slik at ikke noe sand og sånn blir med på bildet. For det hadde vi jo sett.

Vi kan ikke noe for det. Vi liker det uformelle i kombinasjon med det seriøse. Logoen forteller om et slikt selskap. Her har forøvrig slangetemmeren Bjørn Arne tørket av fjernkontrollen slik at ikke noe sand og sånn blir med på bildet. For det hadde vi jo sett. Foto: Svein-Ove Arnesen

Historen om Ester. 
Ester er en råtass av en MAN fra 1987. Denne damen er en supersuger - om man kan skrive noe slikt. Hun har en kompressor som suger 6,5 tusen kubikk i timen og trives best med å suge tørt, altså stubbloft og slike ting. Tidligere var hun navnløs og profilert med logoen til en rørleggermester. En av karene på verkstedet fjernet deler av logoen, slik at bare ester sto igjen. Dermed var Ester født.
Bedriften jobber forøvrig mye opp mot rørleggere. Nå er det få som staker med fjør. Det er enklere å sto med fjernkontroll og spyle opp sluk. Samtidig er resirkulert toalettpapir slik at en stakefjørene bare går rett gjennom. - Det er mye bedre å spyle litt, vet du, forteller Runar. Så vet vi det.

Historen om Ester. Ester er en råtass av en MAN fra 1987. Denne damen er en supersuger - om man kan skrive noe slikt. Hun har en kompressor som suger 6,5 tusen kubikk i timen og trives best med å suge tørt, altså stubbloft og slike ting. Tidligere var hun navnløs og profilert med logoen til en rørleggermester. En av karene på verkstedet fjernet deler av logoen, slik at bare ester sto igjen. Dermed var Ester født. Bedriften jobber forøvrig mye opp mot rørleggere. Nå er det få som staker med fjør. Det er enklere å sto med fjernkontroll og spyle opp sluk. Samtidig er resirkulert toalettpapir slik at en stakefjørene bare går rett gjennom. - Det er mye bedre å spyle litt, vet du, forteller Runar. Så vet vi det.

Gode løsninger. Det handler om å skru sammen utstyret og utvikle bilene slik at ikke ryggen ryker. Det blir fort tunge løft, forteller Runar. Slangen er for tung til å holde og Runar fikk finnene til å sette spyleslangen fast på spyletårnet. Nå kan de stå med fjernkontrollen og spyle fjell og gårdsplasser. Tanken tar 10 kubikk vann. Begynner det å brenne i verkstedet, kan de sikkert rykke ut selv også, tusenkunstnerne.

Gode løsninger. Det handler om å skru sammen utstyret og utvikle bilene slik at ikke ryggen ryker. Det blir fort tunge løft, forteller Runar. Slangen er for tung til å holde og Runar fikk finnene til å sette spyleslangen fast på spyletårnet. Nå kan de stå med fjernkontrollen og spyle fjell og gårdsplasser. Tanken tar 10 kubikk vann. Begynner det å brenne i verkstedet, kan de sikkert rykke ut selv også, tusenkunstnerne. Foto: Svein-Ove Arnesen

Tippsylindrene ligger utenfor ramma.

Tippsylindrene ligger utenfor ramma. Foto: Svein-Ove Arnesen