Her er nye Volvo VNL

Introduserer aktiv kjøreassistent, Apple CarPlay og trådløse oppdateringer for amerikanerne

Førerplassen er gjort mer attraktiv og Volvo har intervjuet 2000 førere for å lage denne bilen slik de vil ha den. Det er blant annet lagt ned mye arbeid i multifunksjonsrattet som skal gjøre det lettere og sikrere for førerne. Foto: Volvo Trucks

Førerplassen er gjort mer attraktiv og Volvo har intervjuet 2000 førere for å lage denne bilen slik de vil ha den. Det er blant annet lagt ned mye arbeid i multifunksjonsrattet som skal gjøre det lettere og sikrere for førerne. Foto: Volvo Trucks

Publisert Oppdatert

Volvo Trucks North America har lansert deres nye VNL-serie som rulles ut i markedet i fjerde kvartal, men vi fikk ta turen til Virginia og være med på lanseringen sist tirsdag.

Lanseringen ble holdt under navnet «The shape of trucks to come», noe som hinter om at flere innovasjoner kan dryppe over fra deres SuperTruck, et utviklingskonsept som ble lansert i 2011. Man kan kjenne igjen utseendet og LED-lyktene og i tillegg har noe elektronikk funnet veien inn i produksjonsbilen, men ikke hybrid-drivlinjen, så vi får følge med fremover.

VNL fremstå nok som mange sjåførers drøm. Det gromme utseendet kombinert med komfortabel stor hytte er en typisk faktor på amerikanske longhaul-biler. Og her kan du glemme lengdebegrensinger som vi kjenner dem. Sovehyttene her er nettopp det, hytter.

Den viktigste nyheten på 20 år er Volvos egen beskrivelse av deres nye VNL. Vi fikk prøvekjøre den en minitur på deres nye kundesenter i Virginia. Foto: Fredrik Saugstad

Den viktigste nyheten på 20 år er Volvos egen beskrivelse av deres nye VNL. Vi fikk prøvekjøre den en minitur på deres nye kundesenter i Virginia. Foto: Fredrik Saugstad

Etterspurt størrelse

Nytt på denne generasjonen er at Volvo nå endelig har en hytte i 70-tommersklassen med modellen 760. Det vil bli bestselgeren kan produsenten fortelle oss, på bakgrunn av at det er her nesten all etterspørsel ligger.

VNL 760 har fått bredere og lengre sovehytte, Volvo regner med at dette blir bestselgeren. Foto: Fredrik Saugstad

VNL 760 har fått bredere og lengre sovehytte, Volvo regner med at dette blir bestselgeren. Foto: Fredrik Saugstad

Største hytta noensinne

Fire sovehytter er tilgjengelig; (flatroof sleeper), 740 (midroof sleeper), 760 (long-haul sleeper) og 860 (premium long-haul sleeper). Sistnevnte måler 77 tommer og er den største sovehytta Volvo noengang har produsert. Det første tallet indikerer lengden, det andre tallet høyden på hytta. I tillegg finnes VNL 300 som er en daycab.

Volvo sier de er først ut med integrert «reclining bunk», eller justerbar sengerygg i en sovehytte. Kontrollpanelet er plassert for å nå det enklere med utfoldbart bord til laptop eller pad. Foto: Volvo Trucks

Volvo sier de er først ut med integrert «reclining bunk», eller justerbar sengerygg i en sovehytte. Kontrollpanelet er plassert for å nå det enklere med utfoldbart bord til laptop eller pad. Foto: Volvo Trucks

Største Volvo-nyhet siden 1996

VNL opererer i «class 8 truck» som er den største klassen beregnet for lange distanser og bygget for at føreren skal kunne bo i bilen. Nye VNL er bygget på den eksisterende VNL-serien. Serien som ble lansert i 1996 har kun fått noen oppdateringer og facelifter siden det. Så dette er dermed den største nyheten til Volvo på 20 år. Den har en helt ny front med nye LED-lys, ny grill og panser. I tillegg har de strukket fronten noe lenger, sammen med utformingen av hytta er aerodynamikken forbedret.

VNL 860 med den største hytta er utvilsomt grom, men det går jo an uten lengdebegrensningene våre. Foto: Fredrik Saugstad

VNL 860 med den største hytta er utvilsomt grom, men det går jo an uten lengdebegrensningene våre. Foto: Fredrik Saugstad

Innovasjon i sikkerhet

For det nordamerikanske truckingmarkedet er aktive førerassistenter realtivt nytt, men vi kjenner jo teknologien fra før. Volvos Active Driver Assist oppdager om du nærmer deg objekter for raskt og gir visuelt og hørbart varsel. Om farten er over 15 mph vil føreren få varsel opptil 3,5 sekunder før sammenstøt, dersom ikke føreren foretar seg noe vil bremsene aktiveres automatisk.

Systemet inneholder også filskiftevarsling og som tilvalg får man et vidvinkel overvåkningskamera som sparer opptak av hendelser som inneholder harde oppbremsinger, filskift uten blinklys, høy hastighet i svinger og tap av feste.

Dette går på sikkerhet selvsagt og Volvo minnet oss på deres nullvisjon i ulykker som skal realiseres "i fremtiden en gang". Av andre sikkerhetstiltak nevnte de LED-lysene som gir bedre lys og bedre kollisjonssikkerhet med blant annet sideairbag på førersiden som standard.

VNL 400 eller «flatroof sleeper» ser helt riktig ut med stykkgods på åpen semi. Foto: Fredrik Saugstad

VNL 400 eller «flatroof sleeper» ser helt riktig ut med stykkgods på åpen semi. Foto: Fredrik Saugstad

Trådløs oppdatering

De lanserer også Remote Programming, og følger dermed etter Europa på å kunne oppdatere trekkvognens software og parametre gjennom det mobile nettverket. Det skal være unnagjort på 30 minutter for de største oppdateringene og man slipper å kjøre til verksted. Fjerndiagnostikk skal i tillegg hjelpe til med å unngå uventet nedetid.

Amerikansk Komfort

Nytt dashbord inneholder blant annet et 5-tommers informasjonsdisplay som viser diagnostikk og annen data som føreren selv velger oppsettet. Et infotainmentsystem blir også tilgjengelig fra 2018 med en 7-tommers skjerm, navi, ryggekamera, bluetooth og Apple CarPlay.

Multifunksjonsrattet skal også være med på å øke sikkerheten. Volvo har puttet de fleste funksjoner føreren trenger ved fingertuppene, i tillegg er rattet justerbart i nesten alle vinkler og lengder eller som amerikanerne kaller det «infinitely adjustable steeering column».

Legg merke til «panicbutton» i rødt over senga. Den starter bilalarm og blinking med lys dersom du skulle føle deg truet. Foto: Fredrik Saugstad

Legg merke til «panicbutton» i rødt over senga. Den starter bilalarm og blinking med lys dersom du skulle føle deg truet. Foto: Fredrik Saugstad

Globetrotter til Amerika

Som for å understreke Volvos fokus på førerkomfort lanserer de nå konseptet Globetrotter på de best utstyrte modellene av VNL 760 og 860. Har du valgt en Globetrotter har du en topp utstyrt bil med alt av komfort, full kjolepakke, polerte felger, de beste setene, inverter, parkeringskjøler og kjøleskap.

VNL og den nye VNL, forskjellene er absolutt synlige, men man ser samtidig klart likheter. Foran står designsjef, Rikard Orell. Foto: Fredrik Saugstad

VNL og den nye VNL, forskjellene er absolutt synlige, men man ser samtidig klart likheter. Foran står designsjef, Rikard Orell. Foto: Fredrik Saugstad

Motor og gearkasse

VNL kommer som standard med Volvos 13-liter D13 med effekter fra 375 til 500 hestekrefter. Daycab- og VNL 400 kan bestilles med 11-literen D11 på 325 – 425 hestekrefter.

En 15-liters Cummins X15 er også tilgjengelig på VNL-serien med opptil 565 hestekrefter.

Volvo-motorene bruker common-rail innsprøytning og variabel turbogeometri.

VNL kan også leveres med Volvo D13TC (turbo compound), den gir 6,5 prosents drivstoffbesparelse og 50 ekstra hestekrefter ved å gjenbruke energi fra motorens eksosutløp ved å bruke en sekundær eksos turbin etter hovedturboen.

VNL 300 dyacab er minstemann før man går over til VNR-serien som ble lansert i april. Foto: Fredrik Saugstad

VNL 300 dyacab er minstemann før man går over til VNR-serien som ble lansert i april. Foto: Fredrik Saugstad

Etterbehandling av eksosen gjøres med Volvos «alt i ett boks» som sparer plass og vekt.

VNL leveres med I-Shift med Crawler Gear og i tillegg kommer den med I-See cruisecontrol som lærer topografien på veien og bruker dette automatisk for å spare drivstoff når cruisecontrol er aktivert.

Vi fikk prøve oss på presisjonskjøring med VNR og citysemi. Til høyre kommer en VNL av dagens generasjon for å levere deler til fabrikken. Foto: Fredrik Saugstad

Vi fikk prøve oss på presisjonskjøring med VNR og citysemi. Til høyre kommer en VNL av dagens generasjon for å levere deler til fabrikken. Foto: Fredrik Saugstad