Volvo lufter ut

Det er hovedsakelig ved å bytte innvendige tekstiler og komponenter som Volvo skal ha forbedret luftkvaliteten i nye FH. Mens man tidligere brukte flammehemmende tekstiler, har man nå gått bort fra det og istedet bruker tykkere materialer.

Alle flammehemmende tekstiler i det nye FH-førerhuset er fjernet. I stedet har tekstilene blitt gjort tykkere og tettere for å møte de gjeldende brannforskriftene.

Alle flammehemmende tekstiler i det nye FH-førerhuset er fjernet. I stedet har tekstilene blitt gjort tykkere og tettere for å møte de gjeldende brannforskriftene.

Opprettet
Målet er å kunne tilby den samme høye luftkvaliteten i hver eneste Volvo lastebil som blir solgt over hele verden, sier Lars Mårtensson.

Målet er å kunne tilby den samme høye luftkvaliteten i hver eneste Volvo lastebil som blir solgt over hele verden, sier Lars Mårtensson.

- Lastebiler i langtransport er en perfekt arena for å introdusere en slik helhetlig løsning, sier Hannele Nurmi, Substance Regulation Specialist hosVolvo Trucks.

- Lastebiler i langtransport er en perfekt arena for å introdusere en slik helhetlig løsning, sier Hannele Nurmi, Substance Regulation Specialist hosVolvo Trucks.

- Forsøkene viser at mengden av organiske stoffer i førerhuset er redusert til en brøkdel, noe som betyr at sjåførene vil kunne ha et renere og sunnere arbeidsmiljø i den nye Volvo FH, sier Lars Mårtensson.

- Forsøkene viser at mengden av organiske stoffer i førerhuset er redusert til en brøkdel, noe som betyr at sjåførene vil kunne ha et renere og sunnere arbeidsmiljø i den nye Volvo FH, sier Lars Mårtensson.

Tykkere materialer møter brannforskriftene. Samtidig slipper man det negative aspektet ved flammehammende tekstiler. De inneholder nemlig en rekke kjemiske stoffer som hele tiden gir små utslipp av lukt og partikler.

Ved samtidig å forbedre klimaanlegget ved hjelp av filtre for å hindre partikler fra utsiden i å trenge inn i førerhuset hevder Volvo at de har klart å redusere både lukt og mengden av partikler og organiske stoffer, som for eksempel formaldehyd. Det sier Lars Mårtensson, miljøsjef hos Volvo Trucks. Dermed er resultatet et vesentlig bedre inneklima enn trafikkmiljøet utenfor.

Mer fokus de siste årene

Førerhusets luftkvalitet har vært en del av Volvo Trucks forskning og utvikling gjennom mange år, og har fått mer fokus det siste tiåret. I de siste årene har dette arbeidet blitt koordinert med utviklingen av den nye Volvo FH.

- Vår tilnærming har resultert i en fast utslippsgrense for hvert organisk stoff som finnes i alle innvendige materialer. Vi har hatt et tett samarbeid med våre leverandører for å imøtekomme de krav som foreligger, forteller Hannele Nurmi, Substance Regulation Specialist hos Volvo Trucks.

Allergivennlig

Utslipp av organisk materiale - Volatile Organic Compounds (VOC) - fra interiørtekstilene, er et vanlig problem i bilindustrien. I de fleste tilfeller kan disse utslippene øke når førerhuset er veldig varmt eller utsettes for direkte sollys.

Giftige kjemikalier i plast og skinn som brukes i seter, ratt og innredningsdetaljer, har blitt erstattet av mindre skadelige stoffer. Som et resultat, har ikke bare VOC-utslippene blitt redusert, men også risikoen for allergier.

- Fra våre kundeundersøkelser vet vi at noen lastebilsjåfører er spesielt følsomme, noe som kan resultere i allergiske reaksjoner. Med det nye FH-førerhuset tar vi sikte på å hjelpe disse sjåførene med å redusere denne typen problemer, sier Hannele Nurmi.

- Vårt neste mål er å innlemme denne løsningen i en kontinuerlig fornyelse av våre lastebil-serier. Målet er å kunne tilby den samme høye luftkvaliteten i hver eneste Volvo lastebil som blir solgt over hele verden, sier Lars Mårtensson.

Giftige kjemikalier i plast og skinn som brukes i seter, ratt og innredningsdetaljer, har blitt erstattet av mindre skadelige stoffer.

Giftige kjemikalier i plast og skinn som brukes i seter, ratt og innredningsdetaljer, har blitt erstattet av mindre skadelige stoffer.