Statistikk:

Volvo med supertall

Registreringene i februar tok av for Volvo.

Bildet viser ikke en ulykke, men Volvos markedsføring. Det kan se ut som om det virker.
Bildet viser ikke en ulykke, men Volvos markedsføring. Det kan se ut som om det virker. Foto: Volvo, Reality Road
Publisert Oppdatert

Med 130 registrerte biler over 16 tonn i februar, som gir hele 44,5 % markedsandel denne måneden, suste Volvo forbi Scania på statistikken.

Nå er stillingen hittil i år blitt 38,7 % andel til Volvo, og 35,2 % til Scania.

- Omsider! vil nok både konstituert Volvo-sjef Waldemar A. Christensen og resten av organisasjonen hviske inni seg.

For det begynner å bli ganske lenge siden sist Volvo lå på toppen av tabellen. Også i januar 2016 fortsatt Scania-trenden uavbrutt. Til nå.

For øvrig gjør også Mercedes et riktig bra byks på statistikken. De er fortsatt på 3. plass, men har registrert nesten 50 prosent flere biler enn på samme tid i fjor.

En konsekvens imidlertid er en stadig klarer dreining mot tre store merker i Norge. De fire små ligger langt bak.

Også totalt er den en liten økning i volumet på de tyngste bilene. Biler over 16 tonn ligger nå 6 % over samme tid i 2015. I de lettere vektsegmentene fortsetter tilbakegangen.

Ved inngangen til mars ser statistikken fra OFV for biler over 16 tonn slik ut:

  • 1. Volvo, 264 biler
  • 2. Scania, 240 biler
  • 3. Mercedes, 110 biler
  • 4. MAN, 31 biler
  • 5. DAF, 12 biler
  • 6. Renault, 9 biler        
  • 7. Iveco, 4 biler