Volvo selger elektriske lastebiler fra neste år

... og allerede i år får europeiske referansekunder testbiler i bruk.

Publisert Oppdatert

Neida. Vi snakker ikke om FH og langdistanse. Det er distribusjon i byer det er tale om i denne omgang.

Ifølge WHO og FN vil omkring 60% av jordens befolkning bo i byer innen 2030. Dermed er det der transportstøtet settes inn for tiden. Produsentene kjemper nå mot hverandre for å vise sine løsninger om hvordan de kan frakte varer, helst lydløst og allerhelst om natten.

Nå er altså salgstidspunkt for Volvos løsning satt. De begynner å selge elektriske lastebiler i Europa i 2019. Samtidig tas de første enhetene i bruk hos referansekunder allerede i år.

Volvo viser oss ingen bil i første omgang. Men ifølge en pressemelding er teknologien basert på løsninger som allerede er i bruk i Volvos elektiske busser og hybridbiler. Volvo lanserte forøvrig sine hybridbiler i 2010.

«Elektromobilitet er et viktig ledd i Volvo Trucks' langsiktige arbeid for bærekraftig byutvikling og nullutslipp», sier administrerende direktør i Volvo Trucks, Claes Nilsson.
«Elektromobilitet er et viktig ledd i Volvo Trucks' langsiktige arbeid for bærekraftig byutvikling og nullutslipp», sier administrerende direktør i Volvo Trucks, Claes Nilsson.

- Ved å bruke elektrisk drevne, stillegående lastebiler til varetransport i byer, tar vi tak i en rekke utfordringer på en gang. Uten forstyrrende støy og eksosutslipp blir det mulig å levere varer i sensitive bysentre. Transportoppdragene kan også legges til roligere perioder som sent på kvelden eller om natten. Dette vil redusere trykket på veiene under rushtidstrafikken, slik at både veinettverk og kjøretøy kan utnyttes langt bedre enn i dag», sier Claes Nilsson i egenreklamen. Han er administrerende direktør i Volvo Trucks. - Vi anser fullstendig elektrifisering av urban varetransport som det første trinnet. Samtidig jobber vi også med å elektrifisere andre typer transportbruk. Dette er bare begynnelsen, avslutter Claes Nilsson.