Volvo setter 14 biler i testkjøring med nytt drivstoff

EU mener Bio-DME har et potensiale i 2030 for å kunne erstatte rundt 50% av dagens dieselforbruk innen lastebiltransporten. Utfordringen ligger i å skape infrastruktur for distribusjon.

Volvo miljø

Volvo miljø

Publisert Oppdatert

Allerede i 2007 skrev TransportMagasinet om Volvos storstilte miljøsatsninger. Den gang var det syv demonstrasjonsbiler som fra Volvo, hver med sin type biodrivstoff. - Vi har løsningene, nå må politikerne på banen, sa Volvo til TransportMagasinet dengang.

Nå går Volvo et skritt videre og gjennomfører felt-tester med 14 lastebiler som kjører på Bio-drivstoff. Hensikten er naturligvis å teste miljøpåvirkning og energieffektivitet.

Prosjektet er et samarbeid mellom EU, Sverige, drivstoffprodusenter og transportindustrien hvor man vil undersøke muligheten for satsning i stor skala av såkalt Bio-DME.

De 14 FH´ene som Volvo stiller, skal kjøres i trafikk fra neste år og frem til 2012. I dag premierevises den første bilen i Sverige.

Bio-DME er en av andregenerasjons mest lovende biodrivstoff, hevder Volvo. Den gir mye energi og lite utslipp. Som drivstoff i dieselmotorer skal den gi like høy virkningsgrad, og lavere støynivå enn tradisjonelle motorer. Sammenliknet med diesel gir den 95% mindre utslipp av co2. Samtidig som også andre utslipp reduseres.

Testkjøringen vil gi oss mye innsikt om potensialet for Bio-DME som fremtidens drivstoff. Det vi trenger nå, er flere tester, mer brenselsproduksjon og en utbygd infrastruktur. Og fremfor alt - tydligere retningslinjer fra myndighetene. Det er Volvo-sjef Staffan Jufors som forteller dette i en pressemelding til tungt.no i dag.

Vi har også fått frem en videosnutt av den første bilen. Klikk deg inn på høyresiden.

DME er en gass som forvandles til væske allerede ved et trykk på 5 bar. Den brukes i dag som drivgass i sprayflasker. DME kan fremstilles både fra naturgass og ulike typer biomasse. Da kalles den Bio-DME