Artig Renault semi levert i Trøndelag

Det er Nidaros Frakt Express som har skaffet seg en 3,5 tonns Renault Master semi fra Wist.

Dette er en Renault Master 3,5-tonns semitrailer med påbygg levert av Aunes karosseriverksted.
Dette er en Renault Master 3,5-tonns semitrailer med påbygg levert av Aunes karosseriverksted. Foto: Wist
Publisert Oppdatert

Det er Jo Henning Dahlø Lien, som er salgsansvarlig Renault-Trucks på Tiller, som forteller oss om skapningen.

- Slike bygg har eksistert tidligere i Norge, da stort sett fra bruktimport, forteller han. - Men nå har vi gått sammen med påbygger og levert den første av to solgte Renault-Trucks til Nidaros Frakt i Trondheim.

Dette er altså en 3,5-tonns bil med 3,5-tonn hengervekt som gjør at bilen kan kjøres med førerkort kl. BE. Den har meget god nyttelast selv om bilen er utstyrt med forsterket gulv, sideåpning og blant annet 1000 kilo lift.

Forsterket gulv i varerommet på bilen.
Forsterket gulv i varerommet på bilen.

- Jeg vil tro at dette blir mer attraktivt i tiden fremover. Tenker da på utfordringer transportører har med redusert nyttelast på biler med lift, sier Jo Henning Dahlø Lien. Han kan selv levere Renault-Trucks Master med ca. 1000 kg nyttelast, men ser at dette kan bli knapt for mange i mange tilfeller.

- Påbygget er levert av Aunes Karosseriverksted på Stjørdal, som har gjort en kjempeinnsats med bygg, visning, godkjenning og levering av det som har med påbygget å gjøre.

Bilen er utstyrt med fartskriver og ifølge Dahlø Lien er tilbakemeldingene er positive fra dem som har sett løsningen. Og det finnes jo såvisst andre hengere å prøve med også, som biltransport og lavbygde skaphengere.

Nidaros Frakt er et voksende selskap med en stor og variert bilpark. Mest synlig er de kanskje på Trondheim-Oslo-aksen med stykkgods og thermo, men har også en stor andel distribusjon i Trøndelag med både varebiler og lastebiler.

Bilen på bildene skal antagelig gå i kjøring for Ahlsell på strekningen Trondheim – Surnadal.

- Men med både bil og henger, hva vil noe sånt koste?

- Pris på en slik bil er veldig vanskelig å antyde. Ingen av henvendelsene på disse bilene er like, og tilvalg kan koste relativt mye penger i forhold til en standard 3,5-tonns skapbil med lift. 1,1 million eks mva passerer man nok lett på en slik bil komplett.