Liebherr T 236 med trolley-drift

Fem kilometer lang trolley-rute i malmgruve åpnet 29. september.

Liebherr T236, en 100-tonns tiptruck.
Liebherr T236, en 100-tonns tiptruck. Foto: Liebherr
Publisert

Jernmalmgruva VA Erzberg i Østerrike og Liebherr Mining Colmar undertegnet en avtale om å utvikle en trolley-løsning under Bauma 2019.

Den 29. september kunne åpningsseremonien for en 5 km lang trolley-linje holdes hos VA Erzberg.

Maskinen er dieselelektrisk og har siden 2019 blitt testet i Østerrike. Tiptrucken ble modifisert til å kjøre med trolley på en 500 meter lang testløype til å begynne med.

Foto: Liebherr

Tre millioner liter diesel

Gruva har transportert mer enn 13 millioner tonn stein årlig, noe som har krevd 4,5 millioner liter diesel hvert år. I fremtiden, når diesel-tiptruckene blir byttet ut, skal det spares 3 millioner liter diesel.

Den diesel-elektriske tiptrucken er utstyrt med en "current-collector" som kobler maskinens system til kraftledningene som henger i motbakkene.

Maskinen har elektriske motorer som driver hjulene og når den er koblet til trolley-systemet går dieselmotoren går på tomgang.

Det skal etterhvert kjøre seks slike Liebherr T 236 på den 5 km lange strekningen, hvor den høyeste delen ligger 1055 meter over havet.

20 millioner euro skal investeres i prosjektet.