Elektropuslespill for E134

Et enormt elektropuslespill skal på plass før E134 Damåsen-Saggrenda åpnes sommeren 2020.

Tusenvis av signaler skal styres fra VTS i Porsgrunn når E134 åpner.
Tusenvis av signaler skal styres fra VTS i Porsgrunn når E134 åpner. Foto: Kjell Wold
Publisert

– Styringssystemene for all elektro på veganlegget i Kongsberg kan i omfang sammenlignes med et offshoreanlegg, forteller Hans Olav Dalen i Statens vegvesen.

Elektrofolkene på E134 Damåsen-Saggrenda har nylig besøkt ABB Stord for å sjekke hvordan dette ser ut og skal fungere i praksis.

– Vi besøkte ABB på Stord og var med på testing av overordnet styring for lys, ventilasjon og stenging, forteller elektroansvarlig i Statens vegvesen på E134-prosjektet i Kongsberg, Hans Olav Dalen.

Luke ut feil

ABB og Nettpartner Drift er leverandør av elektroentreprisen på E134-prosjektet i Øvre Eiker og Kongsberg.

– Simulering av stengeplaner ble gjennomført og sjekket, slik at feil og mangler kunne lukes ut, forteller Dalen.

Typiske objekter som inngår i overordnet styring ble også testet enkeltvis. Eksempler på dette er CO/NO-følere for ventilatorstyring, lysstyring, rødblink, bommer og så videre.

Mange signaler skal behandles i styringssystemet, i alt noe over 14.0000 signaler, og alt skal styres og overvåkes fra Vegtrafikksentralen (VTS) i Porsgrunn.

– De foreløpige testene viste at prosjektet er på god vei, med få feil og mangler, sier Hans Olav Dalen.