350 tonn i 85 meters høyde

Togene skal passere med 250 km/t - men nå er det 0,5 km/t som gjelder.

Byggingen av den 485 meter lange Filstal Bridge mellom Stuttgart og Ulm, betyr spesialarbeid i 85 meters høyde.
Byggingen av den 485 meter lange Filstal Bridge mellom Stuttgart og Ulm, betyr spesialarbeid i 85 meters høyde. Foto: Faymonville
Sist oppdatert

Utvidelsen av ICE-linja mellom Stuttgart og Ulm er et gigantisk prosjekt på flere måter. Faymonville har sendt oss disse bildene fra byggingen av Filstal Bridge som blir 485 meter lang og 85 meter høy. Det blir Tysklands tredje høyeste jernbanebro.

Først var det å få på plass modultransportørene.
Først var det å få på plass modultransportørene. Foto: Faymonville

På bildene ser vi nye Cometto MSPE (modultransportører) som ble brukt til å frakte en forskalings vogn på 350 tonn fra den ene til den andre siden av brua.

Brua blir bygget av Max Bögl / Porr-konsernet og blir Deutsche Bahn AGs største konstruksjon på den nye ICE-ruta. Fra 2022 vil høyhastighetstog krysse brua på kun syv sekunder med 250 km/t.

Men her er det gangfart som gjelder, 0,5 km/t er marsjfart. Med modultransportørene veide hele ekvipasjen 438 tonn.

Jernbaneprosjektet ICE mellom Stuttgart og Ulm er at av de største infrastrukturprosjektene i Tyskland.
Jernbaneprosjektet ICE mellom Stuttgart og Ulm er at av de største infrastrukturprosjektene i Tyskland. Foto: Faymonville
Forskalingsvogna på 350 tonn var 85 meter lang.
Forskalingsvogna på 350 tonn var 85 meter lang. Foto: Faymonville

Selskapet Wiesbauer hadde vært med på prosjektet med mobilkraner, så de la inn anbud på utførelsen av spesialtransporten over brua. Det ble deres første oppdrag med selvgående spesialtransport og dro til Cometto for å skaffe utstyret.

0,5 km/t får holde og som en ekstra utfordring , blåser det konstant i dalen.
0,5 km/t får holde og som en ekstra utfordring , blåser det konstant i dalen. Foto: Faymonville
MSPE selvkjørende modultransportører fra Comettos nye serie.
MSPE selvkjørende modultransportører fra Comettos nye serie. Foto: Faymonville

Det ble brukt to MSPE 4-axle-enheter side om side og i andre enden, 58 meter unna ble det brukt en 5-axle MSPE fra selskapet Krebs Korrosionsschutz.

Når togene går her i 2022, passeres brua på noen sekunder i 250 km/t.
Når togene går her i 2022, passeres brua på noen sekunder i 250 km/t. Foto: Faymonville

Utfordrende

Her er det nok av utfordringer, langt under byggverket går trafikken på A8 mot München som normalt og pga et konstant vinddrag gjennom dalen krever kalkulasjoner vindhastighet på alt fra 36 til 100 kilometer i timen.

Denne saken ble første gang publisert 16/05 2020, og sist oppdatert 15/05 2020