Kostnadsøkning: Inntil fem milliarder

Follobanen: Ekstern konsulent skal evaluere kostnadsøkninger.

Follobane-prosjektet har vært rammet av kostnadsøkninger, forsinkelser, konkurser og vanskelige grunnforhold.
Follobane-prosjektet har vært rammet av kostnadsøkninger, forsinkelser, konkurser og vanskelige grunnforhold. Foto: Bane NOR
Sist oppdatert

Etter at Stortinget vedtok ny kostnadsramme for Follobanen på 30,9 milliarder kroner i desember 2019, har Bane NOR varslet om risiko for kostnadsøkning på inntil 5 milliarder kroner og ytterligere utsettelse av trafikkåpning, som fra før er utsatt til desember 2022.

Engasjerer uavhengig konsulent

Samferdselsdepartementet har tatt initiativ til å få gjennomført en evaluering av kostnadsøkningene på Follobanen. Jernbanedirektoratet har i dag fått i oppdrag å gjennomføre dette arbeidet. Departementet legger til grunn at Jernbanedirektoratet engasjerer en uavhengig konsulent som ikke tidligere har vært involvert i prosjektet.

Entreprenør-konkurs og vanskeligere grunnforhold er blant årsakene til dette. Bane NOR går nå gjennom prosjektet, og vil komme med endelig beregning av ny kostnadsramme i løpet av første halvår 2020.

Snu alle steiner

- Hensikten med en ekstern evaluering er å snu alle steiner for finne forklaringene på hvorfor kostnadsøkningene på Follobanen har vært så store. Ved å engasjere eksterne konsulenter gis det i større grad mulighet til å se prosjektet utenfra, med et annet blikk. Dette kan gi nyttig innsikt. Vi ønsker mest mulig kunnskap, slik at vi kan trekke lærdommer av det som har skjedd, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Videre framdrift Samferdselsdepartementet har gitt Jernbanedirektoratet frist til 1. desember 2020 med å levere evalueringen.